1 Grei ut om saka di
2 Samle underskrifter
3 Få saka vurdert

    VÅRE BARN, NEI TIL KJØNNS IDENTITET I LÆREVERK

    Porsanger Porsángu Porsanki, Finnmark
    VÅRE BARN, NEI TIL KJØNNS IDENTITET I LÆREVERK
    Oppretta: 13.06.2023 av Victoria Daae
    Sluttdato for signering: 18.08.2023
    VI ØNSKER IKKE Å KJØPE INN LÆREVERKET OM BARNS KJØNNSIDENTITET TIL VÅRE KOMMUNALE BARNEHAGER OG SKOLER SOM TIL SIDE SETTER BIOLOGISKE KJØNN Ditt barn - ditt ansvar Ditt barnebarn - ditt ansvar Hvor kommer skeiv teori og kjønnsidentitet fra? Felles for Cappelen-Damm og Gyldendal er at de har gjennomført møter med foreningen FRI – foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold og Rosa Kompetanse om temaet “kjønnsidentitet”. Mens Aschehough har ansatt tidligere nestleder i FRI som forfatter av skolebøkene som introduserer kjønnsidentitet. Kilden for kjønnsidentitet og skeiv teori kommer fra samme politiske interesseorganisasjon og bygger på filosofiske tanker som kalles “normkritikk” og “skeiv teori”. Skeiv teori presenteres i lærebøkene ikke på en pluralistisk måte, men som en ny, mer moderne sannhet som tilsidesetter både kjønn, femininitet, maskulinitet og personlighet. I stedet lærer barn om kjønnsidentiteter med mange nye og smalere kjønnsroller enn mann og kvinne. Disse nye kjønnskategoriene skal representere individuelle indre opplevelser og følelser som barn har. Barna lærer at bare de selv har rett til å definere seg selv, bare de vet hvem de selv er. https://skeivteori.no/ BRUDD PÅ OPPLÆRINGS LOVEN §1 Opplæringsloven er loven som gir innhold og retning for alt som skjer i norske skoler. I § 1-1 er lovens formålsparagraf finner vi at “elevane skal lære å tenke kritisk” og at opplæringa skal fremme "vitenskapelig tenkemåte". Dette må settes opp mot innholdet i lærebøkene og beskrivelsene av kompetansemålene i læreplanen. Men fra funnene i lærebøkene kommer det klart fram at lærebøkene bryter opplæringslovens §1-1. Denne kritiske eksponeringen av skeiv teori i lærebøkene har avslørt at norske skoleelever ned til 8 år skal lære at de kan være hvilket kjønn eller “kjønnsidentitet” de vil. Funnene viser at samtlige forlag tar vitenskapelig feil om kjønn fra 4. klasse av: Forlagene formidler til små barn at de kan være gutt, jente, begge deler, noe midt i mellom eller ingen av delene. Dette formidles ukritisk og er direkte uvitenskapelig og er dermed brudd på Opplæringsloven §1-1. FORSLAG: Læreverket om barns kjønnsidentitet aldri kjøpes inn eller iverksettes i vår kommune. Dersom denne saken, til tross for uten ugrunnet opphold, settes opp på sakskartet etter at vedtak om innføring av læreverket allerede foreligger, ber vi om at følgende subsidiære forslag vedtas: Forslag: Læreverket i vår kommune oppheves umiddelbart og innføres aldri igjen.
    88 av 78 underskrifter
    Sjå underskrifter Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
    Denne saka er avslutta. Kommentarfeltet er derfor stengd for nye kommentarar.

    2 kommentarar:

    Sølvi Vivian Johansen

    Måndag 14.08.2023
    Barn er ikke selektiv i sine vurderinger og skal ikke utsettes for slik læring.

    Victoria Daae

    Onsdag 14.06.2023
    Strider mot Grunnloven. § 109 om grunnleggende opplæring. Vitenskapelig begrunnet opplæring - dette går imot hva nevnte "lærebøker" må ha som prinsipp.