1 Grei ut om saka di
2 Samle underskrifter
3 Få saka vurdert

    Bevar Blåtrikken (Linje 13) til Bekkestua

    Akershus
    Bevar Blåtrikken (Linje 13) til Bekkestua
    Oppretta: 24.02.2024 av erik henry larsen
    Sluttdato for signering: 24.08.2024
    Forslag til vedtak; Sporveien og Ruter pålegges å opprettholde all infrastruktur knyttet til trikkedriften for trikken mellom Øraker og Bekkestua, samt å beholde et visst antall SL95-trikker (Italiatrikken) for å betjene Bekkestua inntil de nye SL18-trikkene (Spaniatrikken) er klargjort for dette. Begrunnelse Sporveien og Ruter har planlagt å nedlegge trikketilbudet til Bekkestua i juli 2024. De har igangsatt et kostnadsdrivende arbeid for å forberede dette uten politisk avklaring. Sporveien/Ruter ble i 2023 (for 3. gang) pålagt å utrede hva som skulle til for å beholde trikketilbudet frem til Bekkestua, men: Rapportene fra Sporveien og Ruter fra november 2023 egner seg fortsatt ikke som grunnlag for politisk behandling •De er fulle av forbehold, dels villedende og uriktige påstander, ufullstendige kostnadsestimater og generell usikkerhet om det meste. •De svarer ikke på Fylkestingets vedtak av 26.10.2022, eller på oppdragsbrevet fra Viken datert 07.06.2023. •Det mangler konkrete kostnadsoversikter for primærønsket om videreføring av trikketilbudet til Bekkestua. Følgende punkter er ikke omhandlet i rapportene ·Sporveien har planlagt å rive infrastrukturen for trikken mellom Øraker og Bekkestua til høsten på tross av Vikens vedtaksbestemmelse om det motsatte. De er villig til å skrote en investering på ca. 670 millioner (dagens verdi) allerede etter 10 år. ·Sporveien er i gang med planlegging av ny endeholdeplass på Øraker. Gjennom dette forskutterer de at fylkestinget vil avgjøre at trikketilbudet til Bærum skal nedlegges. Det er en dristig beslutning. ·Sporveien har nylig inngått en leiekontrakt med Mustad Eiendom AS for arealet til vendesirkelen på Lilleaker. Den skal brukes mens man bygger ny endeholdeplass på Øraker. Dette tiltaket er også unødvendig hvis det blir besluttet at trikken fortsatt skal gå til Bærum. Kr. 1 mill. eks. mva. for 3 år. Vi kjenner ikke alle kostnadene med tiltakene ovenfor, men de utgjør betydelige summer som er unødvendige dersom tilbudet til Bekkestua beholdes og som i stedet kunne ha blitt benyttet for tilpasning av trikkene for samkjøring med T-banen.
    1099 av 500 underskrifter
    Sjå underskrifter Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
    Denne saka er avslutta. Kommentarfeltet er derfor stengd for nye kommentarar.

    43 kommentarar:

    Lene Carr

    Måndag 26.02.2024
    Jeg bor på Skøyen og vil gjerne beholde trikken til Bekkestua men det er ikke mulig å skrive under fordi jeg ikke har postnummer i den kommunen saken gjelder. Kan dette endres? Tipper flere i Skøyen-Ullern-området gjerne skriver under.

    Jan Gateman

    Måndag 26.02.2024
    Bevar linje 13 blåtrikken til Bekkestua!

    Bente Larsen

    Måndag 26.02.2024
    Blåtrikken må for all del bevares. Den dekker helt andre reisemål og deler av byen vår enn Tbanen og brukes ofte. Dette må jo være høyaktuelt for MDG også. Å hindre at man skroter 670 millioner og legger ned kollektivtilbud. Vi bør kanskje arrangere demonstrasjon på Bekkestua.

    Lasse Evensen

    Måndag 26.02.2024
    Fremtiden er å bevare offentlig kommunikasjon Ikke legge den ned Lasse Evensen

    Rauni Helena West

    Måndag 26.02.2024
    Hvor legge ned noe som fungerer godt, er miljøvennlig, og trengs som transportmiddel. Bruker den ofte!

    Kirsten Selmer

    Måndag 26.02.2024
    Galskap å legge ned noe som fungerer så bra, og som det er et behov for. Det er en rute med stoppesteder man ikke kan komme til fra Bekkestua på annen måte uten å måtte skifte buss/bane. Bekkestua vokser og vokser, og flere og flere blir avhengig av offentlig transport.

    Kirsten Selmer

    Måndag 26.02.2024
    Galskap å legge ned noe som fungerer så bra, og som det er et behov for. Det er en rute med stoppesteder man ikke kan komme til fra Bekkestua på annen måte uten å måtte skifte buss/bane. Bekkestua vokser og vokser, og flere og flere blir avhengig av offentlig transport.

    Handren Naoman

    Måndag 26.02.2024
    Linje 13 må bevares

    Thomas Beylegaard

    Måndag 26.02.2024
    Behold trikken til Bekkestua

    Eva Wiik

    Måndag 26.02.2024
    Vi trenger trikken!

    Pål Sunde

    Måndag 26.02.2024
    Ruter/Spoveien jeg alene vite holdning er ikke ukjent, men ikke desto mindre uakseptabel. Her må det en politisk beslutning til for å stoppe vedtak om nedleggelse av strekning frem til Bekkestua

    Camilla Oppegaard

    Måndag 26.02.2024
    Behold dette miljøvennlige tilbudet! Det er mange som ikke skal helt til sentrum som trenger en rask og enkel måte å benytte kollektiv transport. Å måtte bytte på Øraker vil ikke fungere.

    Shiva Ghafuri

    Sundag 25.02.2024
    Linje 13 til Bekkestua må bevares. Jeg brukker det daglig til jobben.

    Eiivin Bergh

    Sundag 25.02.2024
    Bevar blåtrikken til Bekkestua. Det er en viktig forbindelse til Oslo via Skøyen og vil også kunne bli en viktig forbindelse senere til Fornebu.

    Espen Hegle

    Sundag 25.02.2024
    Bevar blåtrikken bra for miljø.

    Guro Heggtveit Fagerlid

    Sundag 25.02.2024
    Behold trikken, vi trenger et godt kollektivtilbud!

    Otto Benestad

    Sundag 25.02.2024
    Bruker blåtrikken linje 13 nesten daglig mellom Bekkestua og Skøyen

    Finn Warendorph

    Sundag 25.02.2024
    Bevar linje 13 den er viktig for et voksende innbyggertall på Bekkestua Det

    Finn Warendorph

    Sundag 25.02.2024
    Bevar linje 13

    Karsten Haanes

    Sundag 25.02.2024
    Bekkestua som kollektiv trafikk knutepunkt! Først tok de Flybussen og nå skal de ta Blåtrikken, det er allerede brukt millioner på den infrastrukturen som allerede ligger der. Ikke rart vi har Nisser i dette landet til å styre det kollektive.

    Sylwia Skrok

    Sundag 25.02.2024
    Der hjelper ungdom og senior ,og stotter lokalt business og samfunnet.

    Stig W, Seljeseth

    Sundag 25.02.2024
    Man legger ikke ned et velfungerende kollektiv tilbud. Tvert imot må det bygges ut.

    Odd Wiberg

    Sundag 25.02.2024
    Å legge ned «lyseblåtrikken» må jo være idioti på øverste nivå.

    Saeeid Oskuii

    Sundag 25.02.2024
    Bruker linje 13 daglig til jobb.

    Brit Holstad

    Sundag 25.02.2024
    13 trikken er noe av det fineste tilbudet som finnes. Vi kommer til Skøyen, Nationaltheateret, nærmest Munchmuseet, Operaen og det nye Biblioteket. Nær hovedbanen og opp til Ekeberg Park og resturant. Den flotteste utsikten over Oslo. Nå er det så stor bygging av nye leiligheter på Bekkestua, så hvem som har bestemt at trikken ikke skal gå fra Bekkestua lenger, må være fra en annen planet. TRIKKEN BØR IKKE LEGGES NED!

    Kristin I. Fremstad

    Sundag 25.02.2024
    Behold ruten med blåtrikken til Bekkestua!

    Bertel Roth

    Sundag 25.02.2024
    I en verden hvor det grønne skiftet står i fokus blir dette for dumt!

    Sissel pettetsson

    Sundag 25.02.2024
    Ønsker å være med på opprettholde trikken til Bekkestus

    Mari Hagerup

    Sundag 25.02.2024
    Trikken må bevares til Bekkestua for å ivareta et tilfredsstillende kollektivtilbud på strekningen. Det er få alternative kollektivtilbud til trikken fra Bekkestua til Øraker og de av oss som er avhengige av en reisevei som går fra Bekkestua via Øraker og til sentrum må da inn i ruter som allerede er overbelastet og gjenstand for stadig forsinkelser. En evt nedleggelse vil legge press på veitrafikken i en perioden der sentrumstrafikken kommer til å bli overbelastet pga annen bygging. Dessuten, etter år med alle investeringer som ble gjort i forbindelse med oppgraderingen av Kolsåsbanen frem til 2014 fremstår det som fullstendig irrasjonelt å «fjerne» de massive investeringene som ble gjort.

    Ola Raftevold

    Sundag 25.02.2024
    Linje 13 gir fleksibilitet.

    Ola Raftevold

    Sundag 25.02.2024
    Linje 13 gir fleksibilitet.

    Kjell Kvinge

    Laurdag 24.02.2024
    Med den befolkningsveksten som ventes på Bekkestua er det viktig å opprettholde alle alternativer for offentlig transport for å bidra til det grønne skifte.

    Sven Skinnemoen

    Laurdag 24.02.2024
    Bevar linje 13. Den er en viktig del av tilbudet til Bekkestua.

    Hanne Knudsen

    Laurdag 24.02.2024
    Behold til Bekkestua

    Frida Yggeseth

    Laurdag 24.02.2024
    Linje 13 må bevares

    Hans H Stoermann-Næss

    Laurdag 24.02.2024
    Dette er et vedtak som er tatt uten konsensus fra hverken Bærum kommune eller Akershus fylkeskommune. Det er Miljø uvennlig samt mot mot brukernes interesser. På trikken står det «La bilen stå, ta den grønne blå». Legges trikken ned vil bil bli det eneste alternativet for mange av oss.

    Patricia Remen

    Laurdag 24.02.2024
    Bevar trikken til Bekkestua

    Stine Solheim

    Laurdag 24.02.2024
    Linje 13 må bevares til Bekkestua.

    Carolyn Haneberg

    Laurdag 24.02.2024
    Vi trenger linje 13! Det er den desidert beste reisemåten på flere ruter, blant annet Bekkestua-Skøyen. Bekkestua vokser mye, og det blir helt feil å redusere både offentlig transportkapasitet og trikken som fremkomstmiddel.

    Sigurd Sverdrup

    Laurdag 24.02.2024
    Vi aksepterer ikke at enda flere feilkjøp kamufleres! Bevar trikken og la udugelige innkjøpere få sparken i stedet!

    Vetle S Bjerkås

    Laurdag 24.02.2024
    Linje 13 må bevares

    Kjetil Telle Gyran

    Laurdag 24.02.2024
    Behold ruten med blåtrikken til Bekkestua !

    Torleiv Ranheim

    Laurdag 24.02.2024
    Ruter må ta hensyn til lokale transportbehov. Bevar blåtrikken til Bekkestua! Mvh. Torleiv Ranheim Leder i Østre Grav Vel