Vintervedlikehold i Drammen - forslag til endringer
Drammen, Buskerud
Álggahuvvon: 16.02.2023 bokte Morten Fredrik Amundsen
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 16.08.2023
Vintervedlikehold har vært svært utfordrende for alle parter denne vinteren, og det er ingen ting som tyder på at vintrene fremover vil bli mindre utfordrende.
Det har vært mange kommentarer i bl.a. DT på vedlikeholdet denne vinteren, og jeg har vært bidragsyter.
Jeg kjenner ikke til innhold i anbudsforespørsler, men inntrykket mitt basert denne og tidligere vintres vedlikehold tyder på at det er mangler til krav til anbudsgivere.
Jeg har derfor følgende forslag til krav:
1) Anbudsgiver må har riktig verktøy for å kunne utføre vintervedlikeholdet (det er tydeligvis ikke tilfelle i dag)
2) Anbudsgiver må ha kvalifiserte medarbeidere
3) Anbudsgiver må ha nok medarbeidere slik at løpende vedlikehold kan opprettholdes (det er tydeligvis ikke tilfelle i dag)
Så til utførelsen av vedlikeholdet.
På Gulskogen, der jeg bor, er det tett med biler, som gjør vedlikeholdet svært vanskelig. Dette har medført at isen i veibanen i bl.a. Strømliveien har fått bygge seg veldig tykk med dype hjulspor.
Salting mens det snør er en annen sak jeg er svært kritisk til. Det skaper en sørpe som vinterdekk ikke laget for, og som gjør kjørebanen svært glatt.
Forslag:
1) Det kan ikke være den som utfører vedlikeholdet som kontrollerer hvor det er behov for vedlikehold. Det bør være en tredjepart.
2) Det bør benyttes skilting for å kunne vedlikeholde smale kjørebaner, f.eks. skrape is .
3) Salting mens det snør i kaldt vær bør opphøre. Det skaper en sørpe som vinterdekk ikke er laget for, og gjør kjørebanen svært glatt. Da bør det kun brøytes.
4) Salt bør kun benyttes ved underkjølt regn som fryser på bakken.
5) Ved ekstremt vær må løpende vedlikehold opprettholdes, og til det kreves nok medarbeidere.
Eai leat kommentárat.