1 Čilge iežat ášši
2 Čoakke vuolláičállagiid
3 Ovddit ášši árvvoštallamii

    Satsing på skolene i Nesodden

    Nesodden, Akershus
    Satsing på skolene i Nesodden
    Álggahuvvon: 17.01.2019 bokte Sonia Muñoz Llort
    Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 17.02.2019
    Nesodden kommune har i flere år nedprioritert ressursene til skoleområdet. Dette merkes sterkt både av lærere, skoleledere, øvrig pedagogisk personal og ikke minst foreldrene og barna. Utdanningsforbundet Nesodden og noen kommunale ansatte har i offentlige innlegg hos Amta uttrykt sin bekymring for dagens situasjon og holdningen til skolesjefen Ronny Trogstad, som benekter konsekvensene for skoleansatte og barna etter flere år med innsparinger. Nå ønsker vi foreldrene å utøve vår demokratisk rett til å stille krav til våre folkevalgte på Nesodden. På vegne av barna på Nesodden, ønsker at saken om satsing i skolene tas opp igjen med følgende premisser: - Nesodden kommune må bruke minst 200.000 kr. per elev i skolepliktig alder (nasjonal gjennomsnitt er 128.000 kr/elev) - Nesodden kommune må sørge for å oppfylle lærernormen - Hver skole må ha en fast helsesykepleier som støtte til elever - Hver skole må ha fast spesialpedagogisk personal med mastergradkompetanse for å sørge for evidensbasert tilpasset opplæring og spesialundervisning for barna med spesielle behov - Nesodden kommune bør opprette en vikarpool med fast kvalifisert pedagogiske personal som kan dekke sykefravær for lærerne i skolene - Nesodden kommune må sørge for at øvrig pedagogisk personal i skolene (assistenter og SFO medarbeidere) har felles arenaer for erfaringsutveksling og kompetanseheving - Aktiver FUG på nytt for å sikre god dialog mellom foreldrene og kommunen - Innføring av ukentlig fast tid for kompetanseheving for både pedagogisk og ikke-pedagogisk personal i skolene - Innføring av leksehjelp med kvalifisert pedagogisk personal for alle barna i skolepliktig alder på Nesodden
    301 bokte 300 Vuolláičállagat
    Geahča vuolláičállagiid Dát ášši lea giddejuvvon iige dan sáhte šat vuolláičállit
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    4 kommentárat:

    Tobias Studer Andersson

    Gaskavahkku 23.01.2019
    Enig.

    Sarah Pernille Piercey

    Sotnabeaivi 20.01.2019
    Spespedlærere på de elevene med spesiellebehov, to lærere i hvert klasserom på barneskolen, til å utføre veiledet lesing i norsk og engelsk fra 1-4 klasse. Høyere lønn.

    Caroline Åkesson

    Bearjadat 18.01.2019
    Flere lærere, maksantall barn per voksen. Fast spesialpedagogisk personale på hver skole, som også kan bidra tidlig inn i klasser som viser tegn til problemer med mobbing eller andre psykososiale miljøutfordringer. Må være lavterskel for kontaktlærer å ta kontakt med spesialpedagog

    Thea Fjørner

    Duorastat 17.01.2019
    Mer penger til Nesoddskolene!!!