1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Gi alle elever rom og godt læringsgrunnlag på HUS

    Nittedal, Akershus
    Gi alle elever rom og godt læringsgrunnlag på HUS
    Opprettet: 22.04.2022 av Toyni Jakobsen
    Sluttdato for signering: 22.10.2022
    Plassmangel på Hakadal ungdomsskole kan gå ut over neste års 10.-klassinger som kan miste klassene sine og et sårt tiltrengt klasse- og læringsmiljø fordi klassene ligger an til å måtte slås sammen. Plassmangel vil også få følger for fremtidige kull. Sånn kan vi ikke ha det. Vi vil ha brakkerigg så klassene kan være konstante og alle får gått på nærskolen sin. Hakadal ungdomsskole blir for liten neste skoleår. Fire nye 8. klasser gir manko på rom. Rektor ber om brakkerigg med to klasserom for å ta av for elevøkningen. Det ser hun ikke ut til å få (jfr. Varingen 18. mars 2022). Nå ligger det an til at skolen må slå sammen neste års 10. trinn fra tre klasser til to store klasser for å få romkabalen til å gå opp. Det er innenfor lovverket, men utenfor all fornuft. FAU ved Hakadal ungdomsskole støtter rektor i ønsket om brakkerigg. Argumentene er flere: Elevenes beste må komme først. Koronapandemien har gitt to års unntakstilstand og uforutsigbarhet for elevene, med lite faglig og sosialt fellesskap. Nå er de inne i det første halvåret med normalitet. Det gjelder også årets 9. klassinger på Hakadal ungdomsskole. Klassemiljøet begynner å sette seg. Elevene er i ferd med å bli kjent med hverandre og trygge nok til å bli aktive i klasserommet. Hvis de fra høsten av skal slås sammen fra tre til to klasser, fratas elevene grunnlaget og de trygge rammene som er skapt det siste halvåret. Dette må de bruke krefter på å bygge opp igjen i 10. klasse, krefter som skulle brukes på læring i det siste, viktige året før elevene skal ut på nye veier. Elevene er sårbare. Elevundersøkelsen 2021 viser at to av tre elever er negativt påvirket av koronapandemien. Ukoms rapport «To år med pandemi – status for det psykiske helsetilbudet til barn og unge» viser en tydelig vekst i antall henvisninger til spesialisthelsetjenesten. Lavterskeltilbudet har også en økning. Ukom er statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten. Rektor er naturlig nok også opptatt av sårbarhet og psykisk helse, og av trygghet som en forutsetning for aktiv deltakelse i klasseundervisningen. I samtale med FAU har hun også pekt på at bare det å få mindre plass i rommet – rent fysisk – kan være en utfordring. FAU frykter at sårbarheten trigges ytterligere hvis man splitter de etablerte klassene og slår sammen til større enheter. Behovet for flere rom forsvinner ikke. Med to sammenslåtte 10. klasser vil det ikke være plass til nyinnflyttede elever på dette trinnet neste skoleår. Disse elevene får dermed ikke gått på nærskolen sin. Den manglende romkapasiteten er dessuten ikke unik for skoleåret 2022/23. Skoleåret 2023/24 vil det være tre 8. klasser, fire 9. klasser og fire 10. klasser. Da har ikke skolen mulighet til å slå sammen noe som helst, og ett rom vil mangle. Mangel på rom på Hakadal ungdomsskole er ingen overraskelse for kommunen. Sen eller manglende realitetsorientering kan ikke i tolvte time gå ut over læringsmiljøet til hardt prøvede elever. Det bygges i Hakadal, og flere nye boligprosjekter er på trappene. «Med den boligutbyggingen som skal skje i Hakadal, kan det på sikt bli aktuelt å bygge ut Hakadal ungdomsskole til fire paralleller», sa forvaltningsrådgiver Bjarne Haug Thesen i Nittedal kommune da han svarte på spørsmål i hovedutvalget for oppvekst og utdanning i midten av mars (Varingen 17. mars). Flyktningene skal med. Nittedal kommune har akkurat sagt ja til å ta imot 140 flyktninger fra Ukraina. Nær halvparten av dem er barn og ungdom, som på sikt skal ha sin skolehverdag på Hakadal ungdomsskole. Rektor Bodil Moss ber ikke om mye, men det hun ber om gjør all verdens forskjell for elevene. Kommunen må gi henne den brakkeriggen hun ber om, slik at neste års 10. klassinger kan fortsette i de trygge rammene de tre klassene utgjør i dag, og slik at alle elever sikres kontinuitet og får mulighet til å gå på skolen i sitt nærmiljø framover. Flere rom vil dessuten gi mulighet for mer fleksibilitet i skolehverdagen for alle skolens elever. Kommunen kan ikke vente med å tilby nåværende og framtidige elever en grunnleggende, forutsigbar og god læringssituasjon til den får økonomi til å bygge ut Hakadal ungdomsskole til en skole med fire paralleller. Det har verken elevene eller framtiden råd til.
    305 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    Én kommentar:

    Ingeborg Dokken

    Fredag 22.04.2022
    Gi elever og lærere på HUS den brakkeriggen de fortjener.