Stort behov for ytterligere fartsdempende tiltak i Teisenveien NÅ!
Oslo
Opprettet: 08.06.2023 av Signe Marie Sigvartsen
Sluttdato for signering: 08.12.2023
Teisenveien ligger i bydel Alna og strekker seg fra av/ påkjøring fra E6 Strømsveien og ender ved Bryn skole og Ole Deviks vei. Den går tvers gjennom et boligområde med blokkbebyggelse på den ene siden trehusbebyggelse på den andre siden. Bryn skole ligger i Teisenveien 40 ned mot Ole Deviks vei og har plass til ca 400 barn i trinnene 1-7. I august 2022 åpnet Frelsesarmeen ny barnehage i Teisenveien 5 med plass til rundt 200 barn.
Det er mange mennesker, særlig barn, som bor og ferdes langs Teisenveien. Mange av elevene ved Bryn skole har Teisenveien som skolevei. Alle barnehagens barn leveres og hentes hver dag. I tillegg ligger Solvang helsehus, Omsorg + og populære Teisen skatepark i området, og det er mange som bruker Ulvenkrysset busstopp.
Per i dag er det 40-sone, tre sett med halve fartshumper, fotgjengerfelt på tre steder og en innsnevring i Teisenveien. Mellom E6 og barnehagen (merket i rødt på kartutsnittet) er det en fotgjengerovergang, men ingen fartsdempende tiltak. Fra E6 til Rimveien er vei og fortau ikke adskilt, men fra Rimveien til skolen er det det.
Problemet
• Det er mye og tung trafikk i Teisenveien, og trafikken holder høy fart.
• Dagens fartsreduserende tiltak er ikke dimensjonert for dagens bruk/ belastning.
• Det er ikke tilrettelagt for krysning av vei i rimelig nærhet til barnehagen og Omsorg+.
På grunn av tilgang til E6 rutes uforholdsmessig mye trafikk gjennom Teisenveien. Mye trafikk og høy fart skaper regelmessig farlige situasjoner hvor myke trafikanter er involvert, noe som går hardt ut over sistnevntes trygghetsfølelse. Det påfører også nærmiljøet støy og forurensning.
Forskning viser at å bli påkjørt av en bil i 50 km/t gir 20% sannsynlighet for å overleve. Å bli truffet i 30 km/ t øker sannsynligheten til 80%. Det er derfor det er 30 rundt skoler (kilde: Dette bør du vite om fartsgrenser i Norge | NAF). Til sammenligning er det også 40-sone i Ole Deviks vei, som er en større vei som går utenom bebyggelse. Er det tilfelle at disse veiene som er så ulike skal ha lik fartsgrense?
Det ene krysningsmuligheten er fotgjengerfeltet ved E6. Dette fotgjengerfeltet er ett av de nærmeste krysningspunktene til barnehagen og Omsorg+. Det er nedslitt og delvis asfaltert over. 40-skiltet er delvis dekket av blader. Fortauet på venstre side er smalere enn vanlig på grunn av trær. Den andre krysningsmuligheten er fotgjengerfeltet ved Joker. Dette er også for langt unna, og resulterer i at veien blir krysset på vilkårlige og uoversiktlige steder.
I vinter var det virkelig skummelt. Det kom mye snø, og da veibanen ble brøytet ble all snøen pakket opp på fortauene på begge sider av veien. Snøen ble til is, og resultatet var fortau det ikke var mulig å gå på. Folk ble derfor tvunget til å gå i veibanen sammen med biltrafikken for å komme seg fram. At det ikke skjedde en ulykke her er intet mindre enn et mirakel.
Jeg har bodd i Teisenveien siden 2019, og har ett barn i barnehagen og ett barn på skolen. Min husstand ser og opplever dette problemet hver eneste dag. Jeg sitter i SU i barnehagen, og ledelsen der deler min bekymring. Det samme gjør foreldrene til andre barn i barnehagen jeg snakker med. Jeg har kontaktet FAU ved Bryn skole, og de kjenner godt til problemstillingen og sammen håper vi at det kan innføres tiltak som ivaretar alles trafikksikkerhet.
Årsaken til problemet: Fartsdempende tiltak i Teisenveien enten mangler fullstendig, eller er utdatert.
Høy fart
Den kanskje viktigste årsaken til problemet er høy fart. Statens vegvesen sier det er 'Mye å hente på lavere fart'. Når man kommer fra E6, som har 80-sone, kan det være utfordrende å riste av seg motorveifart og adoptere en adferd som er forsvarlig i et boligområde. I tillegg er strekningen uoversiktlig. Man møter ganske umiddelbart et fotgjengerfelt (som vist på bildet over), som i seg selv kan være farlig da det kommer veldig brått på. 40-skiltet som kommer etter fotgjengerovergangen er vanskelig å se. Barnehagen ligger i tillegg på en bakketopp, hvilket gjør forholdene mer uoversiktlig og potensielt farlig. Som nevnt tidligere er det ingen fartsreduserende tiltak mellom avkjøringen fra E6 og barnehagen.
Nærmeste sett med fartshumper finnes like ved krysset Teisenveien og Rimveien. Eksisterende fartshumper er nedslitt etter mange års slitasje, og litt større og nyere biler kan enkelt kjøre over dem da humpene er for smale og lave til å gjøre fartsreduksjon nødvendig.
Mye trafikk
En stor andel av trafikken skyldes at av- og påkjøring fra/ til E6 er åpen for all trafikk. Et søk på for eksempel Google maps, en populær GPS-tjeneste, vil ofte vise at denne av- og påkjøringen er raskeste rute, selv om mer egnede ruter kun er få minutter tregere. Dette fører unødvendig mye trafikk gjennom boligområdet. Det har vært snakk om å stenge her siden 2002, men ingen ting har skjedd. Det er god grunn til å stille seg spørsmålet om det er ønskelig med denne typen av- og påkjøring midt i et tettbebygd strøk som Teisen/ Fjellhus.
Feil fartsgrense?
Teisenveien burde gjøres mindre attraktiv for gjennomkjøring enn den er i dag gjennom lavere fartsgrense og flere fartsdempende tiltak.
Dokumentet 'Fartsgrensekriterier 2022' (vegvesen.no) kapittel 2.3 sier at 30 SKAL brukes når ‘et stort antall barn/ unge må krysse veien hver gang de skal til eller fra skolen.’ Det kan vel ikke være spørsmål om 200 barnehagebarn, 400 skolebarn og deres foreldre kan regnes som et stort antall?
Finne alternative ruter
Videre i NAF sin artikkel kan man lese at hovedregelen er 30 km/t i boligstrøk. Det kan dog være 40 (eller høyere) «på strekninger som ideelt sett skulle hatt lavere fartsgrense, men av hensyn til veiens bruk, for eksempel at det er en hovedåre med mye gjennomgangstrafikk som ikke har andre omkjøringsmuligheter».
Under har jeg brukt Google maps for å belyse alternative ruter og sammenligne tidsbruk ved disse. Merk at søkene er gjort på samme tidspunkt (tirsdag 30/5 kl 11.00-12.00), slik at tidsestimatene skal være sammenlignbare.
Avkjøringsmuligheter fra E6
Det er flere muligheter for avkjøring fra E6 i umiddelbar nærhet. Under vises mulige ruter med eksempelvis Etterstad som startposisjon og Bryn skole som destinasjon.
• Alternativ 1: Avkjøringen ved Helsfyr via Tvetenveien. Tidsbruken er 4 minutter for begge.
• Alternativ 2: avkjøring mot Alnabru og Strømsveien, deretter Ole Deviks vei. Tidsbruken er 1 minutt mer enn i alternativ 1.
• Alternativ 3: Kommer man fra Oslo sentrum er det også mulig å kjøre via Operatunnelen og Ryenkrysset som vist under. På søketidspunktet vil det ta 2 minutter mer enn via Teisenveien.
Påkjøringsmuligheter til E6
Under vises mulige ruter med eksempelvis Bryn skole som startposisjon og Skedsmokorset som destinasjon. Merk at kartutsnittene ikke viser lenger enn til Alnabru da det ikke er relevant for saken.
Ifølge Google maps er beste rute over Teisenveien, estimert tidsbruk 16 minutter.
Følgende er alternativer i umiddelbar nærhet:
• Alternativ 1: Tvetenveien – Ring 3 – E6. Estimert tidsbruk: 17 minutter, 1 minutt mer.
• Alternativ 2: Tvetenveien til Alnabru, Estimert tidsbruk: 19 minutter, 3 minutter mer.
• Alternativ 3: Ole Deviks vei – Breivollveien – Strømsveien og Rv191. Estimert tidsbruk: 21 minutter, 5 minutter mer.
Konklusjon: det er flere og bedre egnede ruter både for å komme seg av og på E6 som ikke vil øke tid i bil for bilistene.
Bymiljøetaten
Frelsesarmeen var i kontakt med Bymiljøetaten i forbindelse med åpningen av barnehagen, men det var aldri snakk om Teisenveien og farten der. Det kan fremstå som at trafikksikkerhetsbildet rundt barnehagen og Omsorg+ ikke har blitt vurdert godt nok i dette tilfellet.
Ifølge Bymiljøetatens nettside er det planlagt å redusere farten til 30 km/t på strekningen mellom Bryn skole og skolehagen i 2022, se bilde til venstre. Dette er per dags dato ikke gjennomført. Der er en fantastisk mulighet for effektivitet her hvis det er mulig å se hele Teisenveien under ett her, og senke fartsgrensen helt opp til E6. Gå inn på Trafikksikkerhetstiltak (arcgis.com) og søk på Teisenveien.
Barnehagen har nylig vært i kontakt med Bymiljøetaten og bedt om en befaring. Det har ikke blitt besvart. Barhengagen har i skrivende stund anmodet Bymiljøetaten om å utføre en fartsmåling i Teisenveien for å få håndfast statistikk på antall biler som passerer og hvilken fart disse holder. Utfallet av dette er i skrivende stund ikke kjent.
Oppsummering
Eksisterende trafikksikkerhetstiltak er ikke gode nok og må tas opp og vurderes på nytt sett i lys av dagens bruk av veistrekningen, da særlig med tanke på barnehagen. Det må gjøres mindre attraktivt å bruke Teisenveien, og det må gjøres noe nå før det skjer en ulykke.
Forslag til vedtak
Forslag 1a: Etablere ytterligere trafikksikkerhetstiltak (fartshump/ fotgjengerovergang/ innsnevring el) for å sikre de mye trafikantene med særlig fokus på strekningen mellom E6 og Rimveien så snart som mulig.
Sammen med forslag 1b: Sette ned fartsgrensen til 30 i hele Teisenveien, ikke bare mellom skolen og skolehagen.
Forslag 2: Stenge av- og påkjøringen til/ fra E6 via Teisenveien for all annen trafikk enn kollektivtrafikken da det finnes flere mer egnede ruter like i nærheten.
Forslag 2 vil sannsynligvis være godt nok til å løse hele problemet, men forslag 1a og 1b må gjøres samtidig og i kombinasjon for å ha ønsket effekt.
Med vennlig hilsen og stort håp om positiv respons,
Signe Marie Sigvartsen
305 av 300 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
17 kommentarer:
Signe Marie Sigvartsen
Tone Longo
Gudrun Jansson
Morten Lilleaas
Eli Didriksen
Mette Myhre
Kenneth Lorentzen
Wivian Røgeberg
Signe Marie Sigvartsen
Mari Mehus
Lise Edvardsen
Knut Aafløy
Knut Ståle Hovi
Tonje Vibokt Vikstvedt
Anders Nordseth
Trine Marthinussen
Ana Rocha