1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Aksjon Eventyrveien: Gjør om vedtaket – stopp fartsbanen i Eventyrveien

    Oslo
    Aksjon Eventyrveien: Gjør om vedtaket – stopp fartsbanen i Eventyrveien
    Opprettet: 14.06.2023 av Veslemøy Lothe Salvesen
    Sluttdato for signering: 13.07.2023
    Bymiljøetaten planlegger å fjerne gateparkering i Eventyrveien mellom Sognsveien og Niels Henrik Abels vei. Formålet er å etablere en gjennomfartsåre for syklister mellom Bjølsen og Blinden. Beboerne frykter økt gjennomgangstrafikk og høy hastighet i en stille og rolig boliggate anlagt for over 100 år siden med en annen gatenorm enn nåtidens. Området er på Byantikvarens gule liste. Aksjonsgruppa for bevaring av mangfoldet i Eventyrveien – både befolkningssammensetningen og alle former for trafikanter – ber Bystyret omgjøre vedtaket. Vi ønsker parkerte biler langs veien for å demme opp mot et økende antall syklister i høy fart like innpå hageportene til små barn som går til/fra skole og barnehage og lekeapparatene på Eventyrplassen, bevegelseshemmede og eldre. Det er mange eksempler på at et mer åpent gatebilde stimulerer både bilister og syklister til høyere fart, og vi ønsker ikke at Eventyrveien skal bli en del av den statistikken. Vi frykter også at biltrafikken i gata vil øke, dersom den blir tilrettelagt for gjennomkjøring. Aksjonsgruppa ønsker også å beholde gateparkering for å bevare mangfoldet i bomiljøet. Barnefamilier i området bruker ikke bilen til byen, vi bruker den til barnas fritidsaktiviteter, som bortekamp i fotball og turer med ski og pulk om vinteren. Barnefamilier, eldre og personer med funksjonsnedsettelser trenger å kunne parkere i sitt bomiljø. Forslag til vedtak: Bystyret omgjør vedtaket om å fjerne parkeringsplassene i Eventyrveien. Bystyret omgjør vedtaket om å legge til rette for sykkelvei med høy hastighet i Eventyrveien.
    520 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    16 kommentarer:

    Bjørn E. Bugge

    Onsdag 12.07.2023
    Eventyrveien mellom Niels Henrik Abels vei og Vestgrensa er i dag 2-veiskjørt og er helt uten fortau. Store deler av denne veistrekningen er ganske bratt og bilister og el-motoriserte syklister på gjennomkjøring holder normalt uforsvarlig høy hastighet. Veien er viktig gjennomgangsområde både for fotgjengere tilknyttet Universitetet og for lokale barn på vei til og fra skoler i nærområdene. Eventyrveien bør igjen gjøres én-veiskjørt. Det er ikke plass til 2 biler i bredden. Innkjøringen fra Sognsveien medfører at fortauet mellom Sognsveien og Eventyrplassen benyttes som kjørebane. Det må legges flere fartsdempere i Eventyrveien som sikrer en fornuftig maks-hastighet til både biler og el-sykler - ikke minst i bakken mellom Niels Henrik Abels vei og Veslefrikkveien. El-motoriserte sykler er tunge kjøretøyer - ikke ulikt mopeder - og bør ikke gis en prioritet som utsetter myke trafikkanter for fare. Det må anlegges fortau i den delen av Eventyrveien som i dag ikke har fortau.

    Henrik Ræder

    Mandag 10.07.2023
    Behold beboerparkeringen i Eventyrveien, men innfør enveiskjøring for biler og sett opp skilt med “Innkjøring forbudt (gjelder ikke kjøring til eiendommene)”. Da vil biltrafikken bli så liten at den neppe vil være til sjenanse for syklende og gående. Dersom parkeringen fjernes vil bilene som nå parkerer i Eventyrveien lete etter parkering i nabogatene. Det ønsker vi ikke! Vi har endelig fått beboerparkeringsordning i nabogatene og blitt kvitt fremmedparkeringen!

    Astrid Marie Reksnes

    Torsdag 06.07.2023
    Denne planen vil gi redusert trafikksikkerhet for myke trafikanter som bor i området jutulveien til Blindern. Dette inkluderer barn på vei til skolen på Eventyrveien og over Damplassen. Bystyret bør lytte til erfaring som uttrykkes både fra myke trafikanter og fra bilister og erkjenne at mange syklister på vei til jobb og skole beveger seg i høy fart, og ignorerer trafikkregler som skal beskytte gående (og dem selv). Med de nye elektriske syklene er farten særlig stor og mange oppfører seg som om de eier veien. Kommunen må ta ansvar for de aller mest sårbare i trafikken, nemlig de gående. og ikke se seg blind på å nå uttalte mål sammenhengende sykkelnett på 530 km. Prioriter at folk skal ha det trygt og sikkert i sitt boligområde. Så kan syklistene bruke noen få minutter mer på å komme frem.

    Aurora Brynildsen

    Torsdag 06.07.2023
    Hei. Dere som legger igjen gode innlegg her i kommentarfeltet oppfordres også til å sende dem inn til Bymiljøetaten som ønsker innspill på endringene. Send ditt innspill til postmottak@bym.oslo.kommune.no med saksnummer 22/15616! De ber om innspill innen 13. juli 2023. Hilsen Aurora, aksjonsgruppa mot fjerning av p-plasser i Eventyrveien

    Per Arild Reksnes

    Torsdag 06.07.2023
    Nok eit eksempel på at konsekvensane av at Oslo skal bli «sykkelby» ikkje er utreda eller forståtte av dei som har beslutnings-makt i kommunen. Basert på eigne observasjonar som syklist i Oslo ser det ut til at: 1) dei fleste syklistar kan ikkje, eller ignorerar trafikkreglane - altså stor risiko for ulykker 2) innføring av elektrisk drevne syklar/sparkesyklar har ført til store, tunge syklar med meir enn ein passasjer held høg fart overalt - altså stor risiko for alvorlegare ulykker 3) sjølv med klimaendringane reduserast antall syklistar ned mot null i fleire måneder i året. Innføring av mange eksklusive sykkelvegar gjev dårleg trafikk økonomi pga store kostnader med brøyting og salting 4) Eventyrveien krysser Damplassen og Sognsveien. Korleis skal ei hoved-sykkeltrafikkåre regulerast med tanke på dette? Damplassen er i dag mykje brukt av fotgjengarar - mange av dei barn. Kva vil ei sykkel-gjennomfartsåre påverke Damplassen? Sognsveien har stor trafikk, inklusive syklistar. Den har trafikklys, men dessverre gjeld punkt 1) over her og. Konklusjon: Å legge ein gjennomfartsåre for sykkel gjennom eit område mykje brukt av fotgjengarar (mange skolebarn) er ein dårleg ide. Andre spørsmål som må besvarast før vedtak: Kor mange syklistar ser ein for seg skal bruke den nye sykkel traseen? Finnes det gode alternativ til sykkelveg frå Blindern til Bjølsen? Kostnader ved innføring og vedlikehold?

    bjørn jensen

    Tirsdag 04.07.2023
    gjeninnfør enveiskjøring i Eventyrveien og i Tyrihansveien, og behold p-plassene som beboere har behov for. mange eldre er dårlig til bens og trenger bil for handling og andre daglige gjøremål, lege besøk etc. veiene er smale for toveis trafikk og det skapes fort farlige situasjoner for myke trafikanter inkl barn som kommer ut fra portrom og ikke har oversikt over trafikkbildet eller faremomenter.

    Ulrikke Berdal Haga

    Tirsdag 04.07.2023
    Det er ikke greit å overkjøre beboere og lokalmiljø på denne måten. Trafikken bør heller ledes utenom. Dette strøket er ikke egnet for gjennomgangstrafikk - både bilister og syklister har fullgode alternativer parallelt på begge sider.

    Barbara Ravn

    Mandag 03.07.2023
    Bor nederst i Eventyrveien, der det ikke er fortau, og frykter like hensynsløs sykling som i Nils Henrik Abels vei, der det sykles i alle deler av veibanen. Mener forøvrig at syklister bør pålegges å benytte sykkelfelt der dette foreligger. Slik det er nå, er særlig de tunge elektromotoriserte syklene farlige for fotgjengere, særlig barn og eldre. Tidligere var det enveiskjøring i Eventyrveien, det fungerte utmerket, det begrenset biltrafikken.

    Benedicte Berdal Haga

    Søndag 02.07.2023
    Beboerne burde vært involvert i planlegging og tilrettelegging. Det er ikke hensyntatt beboerbehov. Dessuten, slik som det er planlagt vil det være fritt frem for full fart på to hjul. Gang- og sykkelveien langs med t-bane linjen fra Forskningsparken til Ullevål Stadion er et godt eksempel på dette, på morgenen og ettermiddagen fungerer den som en velòdrom, og det er livsfarlig å benytte seg av den som gående.

    Leif W. Erichsen

    Lørdag 24.06.2023
    Det er ille at beboere ikke blir involvert. Hvilke andre alternativer er det for studentene som skal til Blindern? Dette er vel ikke en trase inn og ut av sentrum heller!! Den ligger på Sognsveien og ned forbi Adamstuen. Jeg legger dette på kontoen til "AP/MDG/SV krigen mot bilene i Oslo , koste hva det koster - om de kjører eller står stille"

    Siri KNUDSEN

    Onsdag 21.06.2023
    Støtter!

    Hilde Skjeflo

    Lørdag 17.06.2023
    Eventyrveien er en utmerket sykkelvei hvis hull og humper i asfalten blir utbedret. Min opplevelse er at bilene kjører hensynsfullt og fint. Regner med at farten øker når plassen blir bedre, slik det har blitt f.eks i Nils Lauritssøns vei etter at parkeringsmulighetene ble redusert.

    Dag Vågsås

    Fredag 16.06.2023
    g er selv syklist og sykler hele året - jeg har i en alder av 69 år aldri engang hatt sertifikat. Men mener likevel at syklistene får altfor mange unødvendige privilegier. Vi får bredere og bredere sykkelfelt (MÅ man sykle tre i bredden?) - og nå altså få en hel gate? Galskap! Før var det ikke sykkelfelt i det hele tatt - syklister holdt seg bare helt til høyre inn mot fortauskanten. Og det var ikke noe problem.

    Marit Borge

    Torsdag 15.06.2023
    Dessverre kan jeg ikke signere, da jeg ikke bor i Oslo lenger. Vår familie har hatt leilighet i UH i 100 år. Fra 1918 til 2019. Kristensen, Stiftamtmann Kaas vei 1.

    Stian Hvaal Møller

    Torsdag 15.06.2023
    0378

    Siri Haukenes.

    Torsdag 15.06.2023
    Dropp sykkelfelt. Gjør fortauene litt smalere. La bilene parkere. Ellers kaos i naboveier også, som ikke har fortau engang. Nok at nesten hele Tyrihansveien har parkeringsforbud. Asfalter veien på nytt. Hullene er langt farligere enn bilene.