1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Bedre fremkommelighet og sikring av krysset Nygårdsveien x Maridalsveien

    Oslo
    Bedre fremkommelighet og sikring av krysset Nygårdsveien x Maridalsveien
    Opprettet: 18.06.2023 av Kjetil Hatlebakk Hove
    Sluttdato for signering: 18.12.2023
    HVA ER PROBLEMET? Hver dag krysser svært mange fotgjengere, både voksne og barn, Maridalsveien ved Nygårdsveien, på tross av manglende fotgjengerovergang. Nygårdsveien har med tiden blitt en mye brukt vei for gående mellom Tåsen og Nydalen, uten at dette er reflektert i Maridalsveien. Aldersfordelingen blant barna som bor nær veien tilsier at flere barn vil krysse veien i årene framover, som forsterker behovet for tiltak. Videre er det et problem at respekten for trafikkregler blant mange bilister er lav, inkludert bruk av mobiltelefon under kjøring og hastighet over fartsgrensen. Med utgangspunkt i at folk faktisk krysser veien her, har beboere i flere år etterlyst et tryggere krysningspunkt for fotgjengere. Disse forslagene har blitt avvist umiddelbart. Begrunnelsene har blant annet dreid seg om at Maridalsveien er busstrasé og utrykningstrasé, at avkjørselen til Nygårdsveien er lite synlig, at belysningen er for dårlig, at fotgjengerovergang ikke nødvendigvis gir økt sikkerhet, at farten er for høy og at bilister generelt er dårlige til å overholde vikeplikt. Hensynet til busstrafikk og utrykningstrafikk er viktig, men vi peker samtidig på at det finnes fartshumper tilpasset busser, at det allerede er fartshumper i krysset mellom Maridalsveien og Blåsbortveien. Utrykningstrafikken kan heller ikke kjøre så fort at de risikerer å kjøre ned fotgjengere som krysser veien her. Vi mener også at avvisningene i for stor grad vektlegger de motoriserte trafikantenes behov, ikke de myke trafikantenes behov, som er strategien i byen. De øvrige innvendingene ligger til grunn for forslaget til tiltak under. TILTAK Vi ber om at byråden instruerer Bymiljøetaten til snarest mulig å iverksette nødvendige tiltak for å sikre trygg kryssing av veien. Det etableres en fotgjengerovergang i krysset Maridalsveien x Nygårdsveien, med tilstrekkelige trafikksikringstiltak knyttet til det. Ifølge Statens vegvesen gir gangfelt som bare er merket opp og skiltet uten øvrige sikringstiltak ikke tilstrekkelig sikkerhet. Gående anser gangfelt som et trygt sted å krysse og krysser ofte på en “uforsiktig måte”. Vi mener derfor at følgende tilleggstiltak er nødvendige: - Med tanke på tilstrekkelig sikt fra begge retninger kan det være at krysset må plasseres på nordsiden av Nygårdsveien (se illustrasjonsbilde). - Lysregulering, for økt sikkerhet og bedre overholdelse av trafikkregler. Med tanke på antallet gående på det meste, vil det også gi bedre framkommelighet for den motoriserte trafikken. Det er i dag lyskryss ved kryssingen ved Maridalsveien x Biskop Heuchs vei, som er neste kryssing sørover. - Fartsreduserende tiltak i form av én eller flere fartshumper, for å redusere fart og fartsovertredelser. Et slikt tiltak ville, slik vi ser det, gitt økt sikkerhet også ved kryssingen ved Maridalsveien x Biskop Heuchs vei. - Senking av fartsgrensen til 30 km/t. Kombinert med plasseringen av overgangen, lyskryss og fartshump gir dette god avstand fra hver sving til overgangen. Ifølge Statens vegvesen er sannsynligheten for dødelig skade liten når farten er mindre enn 30 km/t. I henhold til nullvisjonen bør derfor ideelt sett ingen kjøretøy som passerer et gangfelt eller annet kryssingssted ha høyere fart enn 30 km/t. - Bedre markert kryss Maridalsveien x Nygårdsveien (se eksempel i lllustrasjonsbilde). Dette kan gjøres med enkle tiltak, uten å påvirke eiendommer. - Bedre skilting. - Bedre belysning. Kombinasjonen av disse tiltakene vil gi et sikrere kryss og bidra til byens strategi om å legge forholdene bedre til rette for myke trafikanter. Et ytterligere tiltak som kan vurderes er innsnevring av veibanen for å redusere fart. Et illustrasjonsbilde over situasjonen nå og en mulig framtidig situasjon ligger her: https://ibb.co/XtDq3ST Her kan du lese om vårt tidligere engasjement for saken: https://www.nab.no/kjemper-for-en-trygg-overgang-for-fotgjengere/s/5-143-263024
    307 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    12 kommentarer:

    Liv Åse Hove

    Onsdag 02.08.2023
    Signert.

    Liv Åse Hove

    Onsdag 02.08.2023
    Signert.

    Anne Sofie Kristoffersen

    Torsdag 22.06.2023
    Barn skal ha trygg s

    Tanita Kveinå

    Tirsdag 20.06.2023
    Signert. Ser mange farlige trafikksituasjoner her.

    Aina Skjærvø

    Tirsdag 20.06.2023
    Mye gangtrafikk på tvers av veien, som kommer av utviklingen av Nydalen som boligområde og kollektivknutepkt. Her må det følges opp med trafikksikringstiltak. Viktig å gjøre dette der folk beveger seg, her er det er for langt til gangfeltene ved Blåsbortveien og Shell.

    Gunvor B Roaldset Kjelsåsveien 164 A

    Tirsdag 20.06.2023
    Signert

    Gunvor B Roaldset

    Tirsdag 20.06.2023
    Signert

    Paul Sbertoli-Nielsen

    Søndag 18.06.2023
    Signert!

    Jørn Ryssdal

    Søndag 18.06.2023
    Vi bodde i huset på bildet fra 93 til 99 og tok sammen med andre småbarnsforeldre initiativ til lavere fartsgrense og sikrere kryssing. Møtte dengang lite gehør i kommunen. Heldigvis er fartsgrensen senere redusert - sikrere kryssing bør også være et opplagt tiltak.

    Nora Maria Eyde Nielsen

    Søndag 18.06.2023
    Signert.

    Caroline Strandhagen

    Søndag 18.06.2023
    Denne overgangen brukes daglig av veldig mange og er livsfarlig!

    Ingrid Hildrum

    Søndag 18.06.2023
    Støtter forslaget.