1 Čilge iežat ášši
2 Čoakke vuolláičállagiid
3 Ovddit ášši árvvoštallamii

    Folkeavstemning om bybanen

    Bergen, Vestland
    Folkeavstemning om bybanen
    Álggahuvvon: 15.09.2023 bokte Gyda Oddekalv
    Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 15.03.2024
    Forslag som støttes med 300 underskrifter av innbyggerne i kommunen MÅ behandles. Etter 10 år med politisk uro rundt ut bygging og videre utbygging av bybanen i Bergen ønsker vi i Generasjonspartiet å fremme et forslag til behandling i Bergen bystyre. Forslaget er at det skal gjennomføres en bindende folkeavstemming i Bergen kommune på to konkrete spørsmål: 1. Om kommunen skal fortsette med videre utbygging av bybane og 2) hvis det er flertall i kommunen for videre utbygging skal neste spørsmål være om banen til Åsane skal gå over Bryggen eller i tunnel bak bryggen. Beslutninger om utbygging av bybanen og den videre utbyggingen er basert på politiske vedtak, vedtak som ikke er basert på hva flertallet av innbyggerne i Bergen kommune ønsker, kommunens innbyggere ble ikke spurt. For å kunne skape ro om bystyrets viktige arbeid innen mange fagområder som i dag dessverre virker preget av denne ene altoverskyggende saken ønsker vi at en bindende (ikke en rådgivende) folkeavstemming gjennomføres så raskt som mulig. En bindende folkeavstemming vil en gang for alle legge denne saken død. Kommunens innbyggere fortjener å få en avslutning på denne saken og ikke minst alle de uheldige politiske hestehandlene som sjelden har gitt positive langsiktige løsninger for kommunen. Selve spørsmålene i en slik folkeavstemming må være objektivt stilt uten mulighet for misforståelse samtidig som de er konkluderende på en slik måte at det ikke i ettertid er mulig å slå tvil om resultatet. Forslag til spørsmål: Spørsmål 1: Bergen har i dag 2 bybanelinjer. Ønsker du at Bergen skal bygge flere bybane traseer? Svar alternativ: JA eller NEI eller VET IKKE Spørsmål 2: Forutsatt at det er et flertall i Bergen for videre utbygging av bybanen hvor ønsker du at bybanetraseen til Åsane skal gå: Over Bryggen eller i tunnel bak Bryggen? Svar alternativ: JA eller NEI eller VET IKKE *) VET IKKE vil indirekte gi støtte til flertallet. Forslag som støttes med 300 underskrifter av innbyggerne i kommunen MÅ behandles.
    927 bokte 300 Vuolláičállagat
    Geahča vuolláičállagiid Dát ášši lea giddejuvvon iige dan sáhte šat vuolláičállit
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    57 kommentárat:

    Rhoar Johannessen

    Maŋŋebárga 19.09.2023
    1 Nei til videre utbygging av bybanen. 2 Hvis den må bygges vil jeg si tunell. Det er galskap å bruke så mye penger på å bygge en bane på skinner når det er mye billigere å bygge en ren busstrase. Du trenger ikke å bruke betong som underlag for å lage vei.

    Rune Notnæs

    Vuossárga 18.09.2023
    Får ikkje signert sjølv om eg bur i Vestland Fylkeskommune

    John S. Sandal

    Vuossárga 18.09.2023
    Man må gjerne inneha hver sine meninger om bybane og trafikk, men Bryggen og sentrum skal skånes mot rasering og fornedrelse. Bryggen skal ikke ha flere tungtdundrende somletogvogner rullende over byens mest historiske verdi og all annet biltrafikk må vekk fra området.

    Bengt Gran

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei til begge deler

    Jan-Ove Fondevik

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei på begge, og fjern all trafikk over bryggen, bil og buss

    Kristin Bjørkedal Aksnes

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei til bybane til Åsane!!! Hvis den absolutt må bygges så må den for all del IKKE gå over Bryggen! Tunell er eneste alternativet om de ikke skal ødelegge byen vår!!!

    Herborg Kalvenes

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei til bybane over bryggen

    Jan Dyrdal

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei på begge spørsmål.

    Tove Tvedt pedersen

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei på begge spørsmål

    Sissel Dyrdal

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei på begge spørsmål.

    Vita Rieksta Gjestad

    Vuossárga 18.09.2023
    Jeg bor i Åsane og på ingen måte vil jeg ha bybanen til Åsane. Trenger ikke flere bybaner hverken over bryggen eller i tunnel.

    Unni Fure

    Vuossárga 18.09.2023
    IKKE over Bryggen og heller ikke over Fisketorget!

    Laila Mo

    Vuossárga 18.09.2023
    Svarer NEI på begge spørsmålene.

    Espen einarsen janahaugen 15 5179 Godvik

    Vuossárga 18.09.2023
    Vi må bra ikke få bybanen over bryggen legg den i tunnel ødelegg ikke vår by

    Inge Louis Antonsen

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei til bybane over bryggen og til Åsane! Bygg heller egen busstrasé mellom Åsane og byen!

    May Hachvaag

    Vuossárga 18.09.2023
    Bybanen MÅ i tunnel IKKE over Bryggen, Støtter Bergenslisten!

    Ragnhild Askeland

    Vuossárga 18.09.2023
    Ingen bybane over bryggen. Må vi ha banen så la den gå i tunnel.

    Frode Dahl.

    Vuossárga 18.09.2023
    Samferdsels prosjekter avgjøres ikke med folkeavstemning, det vil bli fullstendig kaos og null fremgang og utbygging. Kanskje trådstarter skulle fremme forslag om folkeavstemning på Sotra sambandet? 23 milliarder for 9,5 km med vei? Eller skal vi ta folkeavstemning om Hordfast?? Bergen- Voss? Eller ringvei øst? Grise dyre prosjekter som vil øke bompenger kraftig, dette fremmes av følelser og ikke fakta og fornuft. Trasé langs med bryggen er ferdig regulert og vedtatt og den blir bygget. Bryggen skal stå som den er den skal ikke røres, veien som består av et lappeteppe med asfalt og betong samt en taxi holdeplass og 3 knuste buss skur derimot skal røres.

    Frode Jan wilmann

    Vuossárga 18.09.2023
    nei til bybane til Åsane

    Hege Andersen

    Vuossárga 18.09.2023
    NEI til bybane over Bryggen ( og Åsane) !

    Lise Falch

    Vuossárga 18.09.2023
    Bybanen har ingenting over Bryggen å gjøre. Nå må de som sitter i Byrådet våkne og begynne å gjøre hva som er best for Bergen. Det er jo derfor de er blitt valgt inn der i utgangspunktet.

    Kristine Havre

    Vuossárga 18.09.2023
    Om vi må ha flere bybanespor videre til Åsane, må den legges i tunnel bakom bryggen. Absolutt ikke gjennom sentrum, torget og bryggen!

    Tanja Tysseland

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei til bybane pungtum! Bruk heller ressursene på busser!

    Daniel Romareheim

    Vuossárga 18.09.2023
    Bybanen må gjerne bygges videre til Åsane. Av de alternativene som presenteres her, tenker jeg at den kan gå i tunnel bak Bryggen. Dersom jeg skulle tatt sjefs-avgjørelsen ville jeg gjort slik at den gikk i dagen i Øvre gaten.

    Mette Fristil

    Vuossárga 18.09.2023
    Tenker at det må en utvidet gjennomgang for hvor bybanen skal gå gjennom sentrum. Ikke bare over Bryggen. Kommer nok også ett spor fra vest en dag. Laksevåg/Loddefjord. Skal denne da gå oppe idag? Foran teateret? Over torgallm? Eller under jorden? Beste er kanskje stasjoner under bakken i hele sentrum?

    Merete Skagen

    Vuossárga 18.09.2023
    Må gjerne bygge bybanen til åsane ,men da må den i tunell.

    Renate Jørgensen

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei til bybane over bryggen

    Liv Edel jægersen

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei til bybanen over bryggen. Håper virkelig ikke at dette blir det endelige valget. Selv om det blir dyrere la det gå i tunnel. Men aller best hadde vært at bybanen blir droppet i det hele tatt. Er så mange andre alternativer vi kan bruke. Bergen trenger pengene til både unge og gamle først og fremst.

    Hugo Christensen

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei til vanlig trafikk over bryggen. Ja til bane. Skeptisk til entreprenørskap. Vanskelig jobb. Tror det blir fint til slutt.

    Ditlef Svae

    Vuossárga 18.09.2023
    Stop politikernes korrupsjon og kjør en folkeavstemning slik demokratiet i vår by fortjener!!

    Signy Johannessen

    Vuossárga 18.09.2023
    Nei!Til bybane gjennom sentrum og over Bryggen.Ja!!Til tunnell.!

    Morgan hansen

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Nei til by banen over bryggen!!!!!!!!!!!!!!

    Øystein Alstadsæter

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Banen er vel nødvendig. Men absolutt ikke over bryggen. Raserer byen vår.

    Siri Larsen

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Vil ikke ha bybane til Åsane, men om den kommer så vil jeg ikke ha den over Bryggen, få den i tunell .

    Ken Rune Hansen

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Nei til Bybane.... Bruk pengene på de i Bergen som trenger det ikke noen få som eventuelt tar bybanen til Åsane.

    Marianne ledahl

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Nei, til begge deler! Ta folkeavstemning så vil svaret bli klart!

    Kato Halvorsen

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Ingen Bane over Bryggen

    Anita Marie Pedersen

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Nei til bybane over bryggen!!!

    Tom Cesar

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Ønsker ikke bybane over bryggen og torget. Få den i tunnel.

    Henning larsen

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Folk vet ikke og blir ikke opplyst om alle de negative følgene med hvor bybane skal gå. Mulighetene vi mister Bergen-åsane. Fortell sannheten og folk vil bli skremt, og Ingen vil miste bryggen for hva den er i dag. Start med å fortelle at motorveien blir ofret for skinnegang feks. Kan alle i åsane. Hordvik. Salhus. Knarvik parkere i åsane for å ta bane når motorveien mister en kjøreretning.. eller blir det enda mere kø for bilistene..

    Ruth Anny Djuve

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Nei til bybane over bryggen! Jeg kan støtte bybane i tunnel. Så sant det er et klart flertall av åsabuen og andre nord for sentrum, med Bybane t Åsane. Samt at de tenker å benytte seg hyppig av den.

    Nina Berg

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Jeg ønsker ikke bybane over bryggen eller andre steder i sentrum. Byen er nok ødelagt som den er.

    Ingelin Lygresten

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Jeg ønsker aller helst at utbygging av bybanen tar slutt. Om det absolutt er nødt til å bygges videre til Åsane, ønsker jeg at det legges i tunell, ikke over bryggen.

    Torill Smistad Anthun

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Jeg ønsker IKKE en Bybane som går over Bryggen

    Eli Løland

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Spørsmål 2. Svar alternativene må presiseres.

    Bjørn Brattaule

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Jeg vil IKKE ha en bybane til Åsane ! Det og ødelegge Torget og Bryggen er fullstendig meningsløst ! Så dropp dette tullet ! Sats på el-busser !

    Rita-Marie Simonsen

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Jeg støtter Bergenslisten og alle Partier som ikke vil ha Bybanen over Bryggen og rundt i sentrum til Nøstet Jeg er for Tunell grunnet jeg ikke vil ha hele byen oppgravet i 10 år eller mer fremover Vil ikke ha Torghandel på en flåte i Vågen Vil ikke skade de som driver med handel på strekningen denne banen skal gå Vil skåne flest mulige husstander i å bli revet der traseen skal gå Er redd grunnmurene til Byggene denne banen skal passere med minutters mellomrom IKKE tåler de belastningskader det vil gi . Og at folk på Fjellsiden må enten kjøre over Skansemyren eller gjennom Fløyfjellstunellen og tilbake Sandviken for å komme hjem . Veien opp fra Katedralskolen kan IKKE klare å ta hele den belastningen , den er sprengt alt nå, Dette skjer hvis Torget blir stengt for kjøring. Lite miljø vennlig Mange snakker om at dette blir for dyrt og at det er brukt for mye midler allerede Enig, men de midlene er brukt av Konsulenter som har brukt utredninger av planer man IKKE har bedt om. De planer det var bedt om og ventet svar på kom aldri. Så hvem bør betale for innhenting av slikt ? Er det oss innbyggere eller er det de som ikke har gjort jobben sin som de ble bedt om ? Og når enkelte blir bedt om å gå på WC under en avstemning og gjør det, så kan umulig det valgresultatet være gyldig, men være god grunn til å se på saken på nytt Mange spørsmål her. Og sikkert mange meninger. La oss bruke Tunell i fjellene våre og skåne Byen vår for å bli en Togstasjon, Heller en mingleplass for folket og lære oss å ta vare på de eldre boligene og stedene våre. Husk sakene da det var brann på Bryggen og da de ville rive vakre Kjøttbasaren Den politikken som trues frem nå er ikke sunn for noen. Politikerne MÅ huske på at de er FOLKEVALGTE og skal jobbe for flertallet Det virker IKKE slik nå. Derfor fikk vi denne gangen heldigvis mange nye Partier .

    Rita Nilsen

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Jeg vil ikke ha bybane over bryggen Trenger vi egentlig bybane til Åsane Er bybanen blitt en prestije sak ?

    Ingunn Lausund

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Jeg vil ikke ha bybane over bryggen. Må den bygges, så i tunell, og langt mer kostnadseffektiv og tidseffektiv enn denne dagløsningen deres. Det er utrolig mye som holdes skjult av aviser og plantegninger av hvordan ting kommer til å se ut dersom dette blir realitet. Mye av hva riksantikvaren har sagt blir også.bevisst utelatt, for å tvinge dette gjennom. På meg virker det som det er en liten elite som tror de bestemmer alt og at Meyer og co er nyttige redskaper for deres sak. Det har alt vært mye løgn fra byrådets side i denne saken, og det ser nå.ut som at denne trenden skal forsette om det ikke stoppes. Vi har ikke råd er en ting, den andre siden de ikke nevner er de utgravningene arkeologer kommer til å drive med i ti år pluss dersom dette tvinges gjennom. Likeså vil verdensarv statusen til Bryggen gå tapt. Det spiller ingen rolle hva avisene skriver om dette, det er forsatt ikke ført beviser for at deres argumenter er fattet på riktig grunnlag. Og i de ti pluss årene dette foregår, vil vi kke kunne bruke byrommet vårt som før. For ikke å snakke om hva dette vil gjøre med de historiske bygningene på bryggen. Å legge en tung bane med en slik traffikk over ett område som forsatt synker er ren og skjær egoisme fra politikernes side og ett forsøk på å ødelegge byen vår som må stoppes, noe annet er ett luftslott.

    Alf Johan Knag

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Godt initiativ! Men spørsmål nr 2 er ikke et Ja/Nei-spørsmål, og svaralternativene er derfor ikke godt nok tilpasset spørsmålet.

    Randi Økland

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Jeg vil ikke ha Bybanen over Bryggen. Og ser meg lei på politikkerne som ikke hører på folket. Politikkerne er der for å jobbe for folket. Og ikke for å promotere seg selv og lage sine egne regler.

    Irene Borge

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Bybanemas, må vi ha bybane? Få bybane i fjellet eventuelt. Er det ingen som snakker/diskuterer blå linje (sjølinje)? Hyppigere avganger på ferge fra Salhus til sentrum!? Kan man få til at fergen går t/r via Morvik og Eidsvåg - sentrum? ferge fra t/r Øygarden/brattholmen - Bergen sentrum ferge t/r fra Damsgårdssundet-Laksevåg-sentrum OSV

    Knut Olsen

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    Vil ikke ha bybanen over bryggen, putt den i tunnel

    Sigrrun Eilertsen

    Sotnabeaivi 17.09.2023
    1. Jeg vil ikke ha mer utbygging av Bybanen. 2. Jeg vil IKKE ha Bybanen over Bryggen. Få den i tunell.

    Gyda Oddekalv

    Lávvardat 16.09.2023
    La oss vise kommunen at vi er lei. La oss vise dem at vi vil ha noe å si når det gjelder vår egen by. De har helt glemt at de er våre folkevalgte, og skulle være vårt talerør. Hvem sin sak de taler vites ikke, det er i alle tilfeller som regel ikke folkets. De tar ikke pulsen på befolkningen, for hadde de gjort det ville de straks kjørt folkeavstemning da det hersker stor splittelse i saken og folket er lei av politisk virrvarr.

    Inger-Lise Jozefowicz

    Lávvardat 16.09.2023
    Jeg er så lei dette evige bybanemaset. Samtidig er jeg enda mer lei politikere som regelrett overkjører folket i saker som virkelig angår oss alle. Både med ødeleggelse av byen vår, men også penger som nærmest ukritisk øses ut. Når politikere slutter å lytte til folket er det på høy tid å bytte de ut. Politikere jobber for folket og skjønner de ikke det må de gå.

    Alf Dolve

    Bearjadat 15.09.2023
    Jeg vil ikke ha bybane til Åsane, den blir alt for dyr, og stor inngripen for mange beboere langs traseen. Her er også godt med buss transport som også kan utvides.... El.busser brukes også i dag, og transport tiden fra Åsane til Bergen er kjappere med buss. Så en veldig viktig ting..... Bybane krever enda mer bompenger. Det er ingen ende på hva bilistene skal betale. Folk i dag kveles av bompenger. Mange mennesker er blitt fanger i egen bydel, pga bompenger. Nei nå må galskapen stoppes !