1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Broåpning SMÅPUDDEN

    Bergen, Vestland
    Broåpning SMÅPUDDEN
    Opprettet: 15.10.2023 av Jan Martin Olsen
    Sluttdato for signering: 15.04.2024
    Fra 15. oktober 2023 reduseres antall tidspunkter for broåpning, og siste broåpning på kvelden blir klokken 23.00. Jeg ber om at eksisterende broåpninger beholdes og hvis det skal gjøres forrandringer så må det bli med flere åpninger spesielt for innadgående trafikk. Det er ikke så kritisk med broåpninger for utgående trafikk som for inngående. Utgående kan lettere planlegges. Først annonserte de at broen kunne åpnes når man kontaktet dem. Så ble dette forandret til nåværende broåpninger: På bestilling åpner broen alle dager klokken 07.00, 09.00, 10.00, 12.00, 14.00, 16.30, 18.00, 19.00, 20.00, 21.00, 22.00, 23.00, 24.00 og 01.00. Disse tidspunktene gjelder til og med 14. oktober 2023. Som nå skal forandres til: Nye åpningstider fra vintersesongen 2023 (15. oktober til 15. mars) Mandag–torsdag: 07:00, 10:00, 14:00, 16:30, 19:00, 21:00 og 23:00 Fredag–søndag: 07:00, 10:00, 12:00, 14:00, 16:30, 19:00, 21:00 og 23:00 Nye åpningstider fra sommersesongen 2024 (16. mars til 14. oktober) Mandag–torsdag: 07:00, 10:00, 14:00, 16:30, 19:00, 21:00, 23:00 og 24:0 Fredag–søndag: 07:00, 10:00, 12:00, 14:00, 16:30, 19:00, 21:00, 23:00 og 24:00 Dette for at gående og syklende ikke skal bli tvunget til å vente et kvarter mens broen er åpen. Det er ikke like lett for båter som må ligge å vente i flere timer (Det finnes ikke noen ventekai på yttersiden av broen.)Bergen kommune grunngir færre åpninger med at det ikke er så stor trafikk av båter som av gående og syklende. Det blir nokk enda færre båtpasseringer når disse nye tidene trer i kraft. At gående og syklende blir heftet i et kvarter 2 til 5 ganger i døgnet er jo en utrolig stor belastning for dem. Som en ser her er det sagt et det er sikkerhet og økonomi som er årsaken til forandringen ( dårlig konstruert bro og rabiate fotgjengere) Reduserer ulempen for fotgjengere og syklister Færre broåpninger vil redusere ulempene for fotgjengere og syklister som kan bli stående lenge å vente dersom de kommer til broen akkurat når den skal åpnes. Hver åpning/lukking tar i overkant av et kvarter, og i snitt er det bare én til to båter som passerer per åpning. Det er likevel sikkerhet og økonomi som er hovedårsaken bak beslutningen om å redusere antallet tidspunkter for broåpning. • Av både økonomiske og sikkerhetsmessige årsaker er det fornuftig å samle flere båter som drar inn og ut samtidig. Hver åpning utgjør en potensiell risiko for publikum, for eksempel er det mange som hopper over bommen i det den stenges for åpning. Kostnadene til drift og vedlikehold av broen er også høye, og færre åpninger vil gi mindre slitasje, forklarer Lise Reinertsen, direktør for Bymiljøetaten.
    203 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    9 kommentarer:

    Kjell Arne Steinsvik

    Torsdag 23.11.2023
    Problemet med Småpudden er i all hovedsak at den er ekstremt treig. Folk blir utålmodige av å vente på at broen skal åpnes og lukkes for en båt som skal inn eller ut. Når broen bruker et kvarter på noe som kunne vært gjort på 1/3 av tiden, blir det en tålmodighetsprøve. Den teknologiske løsningen står til stryk. I USA har de dusinvis av broer langs Intracoastal Waterway som er mye større og som bruker ca ett minutt på å åpne 4 klaffer. Hele prosessen med båter inn og ut er unnagjort på under 5 minutter. På den tiden har ikke klaffene på Småpudden åpnet en gang. Eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=6UVJscUeCeo

    Eirik Larsson

    Fredag 20.10.2023
    Støttes

    Svein Olav Tørresdal

    Torsdag 19.10.2023
    Det er forholdsvis enkelt som fotgjenger å planlegge å eventuelt gå rundt, mtp bro åpninger hver hele time. Vi som båteiere har ikke noen annet valg en å vente på neste åpning. Godt tiltak å igangsette en underskriftskampanje

    Karl Lauritsen

    Tirsdag 17.10.2023
    Leser at fotgjengere mener båter kan vente noen timer for å komme inn eller ut, så de ikke må bruke noen minutter mere på vei til jobb og butikk. Båtfolket har også rett til å få leve sine liv uten å hindres av gående. Husk at vi som har båten på innsiden aldri har bedt om denne broen og vi var her lenge før broen ble bygget. Ikke ble vi informert, og ikke ble vi rådspurt om prosjektet heller. Hvis man har så dårlig tid som gående kan man ringe til trafikksentralen og forsikre seg at broen ikke åpnes. Alle åpninger må bestilles minimum 30 minutter før aktuelt tidspunkt så da er det ikke så vanskelig å planlegge for alle med så dårlig tid. Videre må det vites at det ikke er lov å ankre opp, heller ikke kaiplass beregnet på ventende båter på utsiden.

    Laura Gaiger

    Tirsdag 17.10.2023
    Dersom tilgangen til Solheimsviken blir enda mer begrenset, mister vi alle litt mer av retten til å være på vannet. Dette er en viktig del av våre kollektive rettigheter som alle bør være bekymret for ettersom det gradvis blir erodert. Bergen var en gang en båtby og det bør vi ikke glemme. Ja, flere går og sykler enn med båt, men vil du ha alle seilbåtene borte fra Bergen? Det er heller ingen andre steder å gå for de som bor på båtene sine, så de blir bare mer innelåst.

    André Remme

    Mandag 16.10.2023
    Dette kan jeg ikke støtte. For oss som bor på Damsgård siden og bruker broen til dag så er et redusert antall bro åpninger utrolig bra. Logistikk, bomiljø og forutsigbarhet er viktig her. Det er utrolig mye mennesker som bruker broen til dagen, skole og barnehage, en skal rekke jobb og det er mange fra Møhlenpris som handler på Kiwi i Damsgårdsveien. Det gir ikke mening at det til tider skal vente over 100 mennesker på at en fritidsbåt skal ut eller inn. Det er ikke riktig at det kun tar 15 min å gå rundt. Dette gjelder absolutt ikke når en har barn/barnevogn , eller for bevegelseshemmede/eldre. For de som tenker dette er en bagatell kan prøve å vente i 15 min i striregn med to sultne og trøtte småtasser på vei hjem. Bra av Bergen kommune som her prioriterer fri ferdsel. Det er åpenbart at broen ikke fungerer slik den skal, med utrolig lang ventetid og støy ved åpning og lukking. Vaktsentralen som står for åpningen slurver også til de grader med lyssignaler og rutiner, mens de skylder på mye å gjøre. Inntil disse problemene er løst er det eneste riktige å redusere antallet åpningstider. Det bør jo være en enklere sak å flytte båten en at vi som bor i Damsgård sundet må flytte....

    Viggo Vea

    Søndag 15.10.2023
    Kommunen har kjøpt katta i sekken. En bro som tar lengre tid å åpne enn å gå rundt og som bryter sammen en gang i året

    Martin Løken

    Søndag 15.10.2023
    Fotgjengerene kan alltids gå rundt, båtene har ikke et alternativ. Dersom noen skal ut med båten på kveldstid og er fredig på jobb 16:00 og ikke rekker åpning 16:30 er ventetiden 2,5 timer. Så er dette kvarteret det tar å vente eller gå rundt en bagatell. Om folk løper over broen og ikke kan vente på grønt lys bør vell heller ulempen legges til de gående. Dette er en trist avgjørelse som skrenker inn båteigerenes muligheter. Avgjørelsen er gjort fulstendig uten mulighet til medvirkning.

    Jannicke Olsen

    Søndag 15.10.2023
    Burde fått en ny bro som svinger ut til siden