1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Miljølokk over E6 på Furuset

    Oslo
    Miljølokk over E6 på Furuset
    Opprettet: 03.01.2024 av Bjørn Edvard Engstrøm
    Sluttdato for signering: 03.07.2024
    Innbyggerforslag Miljølokket over E6 på Furuset Innbyggerforslaget ønsker å fremskynde arbeidet med miljølokket. Innbyggerforslaget ber om følgende: Oslo bystyre ber byrådet, i dialog med Statens vegvesen, om å fremskynde arbeidet med planlegging og finansiering av miljølokket over E6 på Furuset allerede i inneværende fireårsperiode. Begrunnelse: Bygging av miljølokket over E6 på Furuset lå som en forutsetning for utbyggingen av Furuset-området. Området er i stor grad for lengst utbygget, men lokket er ikke realisert, i strid med forutsetningene for utbyggingen. Det har i mange år vært tverrpolitisk enighet om å bygge miljølokket, men ikke noe er skjedd. Jens Stoltenberg (Arbeiderpartiet) lovte i 2005 at lokket skulle bygges, men løftet er ikke holdt. Lokket er også senere lovet av politikere flere ganger, men miljølokket er ikke kommet på plass. Da Oslo kommune vedtok områderegulering for «miljøvennlig og klimaeffektiv byutvikling på Furuset» i 2016, ble det anslått at et miljølokk kunne gi muligheter til å bygge rundt 700 boliger. Furuset-lokket har ligget inne i Oslopakke 3-avtalen i flere år som et viktig prosjekt for god byutvikling. I den lokalt reviderte Oslopakke 3-avtalen fra juni 2016 er det prioritert midler til byutviklingsprosjekt som f.eks. E6 lokk Furuset, E18 Filipstad og E18 Framnes – Lysaker. Den endelige prioriteringen av disse prosjektene skal avgjøres senere, og det er lagt til grunn at grunneierbidrag er en vesentlig forutsetning for å sikre at prosjektene fullfinansieres. Bærekraftig «grønt tiltak» Miljølokket over E6 på Furuset er et bærekraftig byutviklingsprosjekt. Lokket på Furuset fører ikke til kapasitetsøkning eller mer bilkjøring. Miljølokket må ses som et ledd i det grønne skiftet. E6 utgjør en støyende og forurensende barriere mellom Øvre og Nedre Furuset og mellom Furuset-området og Østmarka. Miljølokket vil bidra til å fjerne denne barrieren og vil føre til bedre bokvalitet. Miljølokket vil muliggjøre bygging av grøntarealer, lekeplasser, kafeer osv. og gir mulighet for boligbygging helt inntil lokket. Dette kan gjøre miljølokket attraktivt for utbyggere. Miljølokket vil føre til mindre støy og mindre svevestøv i området. Støyen fra E6 kan høres langt innover i Østmarka. Redusert trafikk på Trondheimsveien øker trafikken på E6 Miljølokket på Furuset blir enda viktigere i årene fremover fordi Trondheimsveien er planlagt nedbygget og det samme vil gjelde Østre Aker vei. Disse to nedbyggingene vil trolig føre til mer trafikk på E6 forbi Furuset. Trafikken blir ikke borte om Trondheimsveien og Østre Aker vei nedbygges. Den store utbyggingen som skjer i Lørenskog, Lillestrøm og andre steder på Nedre Romerike fører også til økt trafikk på E6 forbi Furuset både inn og ut av Oslo. Kort lokk eller langt miljølokk? Et kort lokk vil bli billigere å bygge og vil innebære at innvendingene fra Statens Vegvesen blir mindre. Et langt lokk har større nytteverdi. Lokk bygges og planlegges andre steder, men ikke på Furuset Lokk og tuneller er realisert en rekke andre steder i Oslo og vest for Oslo, men ikke på Furuset. Vestover er det bygget lokk blant annet på Skøyen, Smestad, Storo og Lysaker. Det er planlagt lokk/tunnel på Høvik, Filipstad og Stabekk. Det kan bli aktuelt å bygge miljølokk på Teisen/Fjellhus, Løren/Økern og ved Grorud senter. Hensynet til bokvalitet og byutvikling er gode argumenter for å bygge miljølokket på Furuset. Argumentene for lokk/tunnel for å skape god bokvalitet og god byutvikling gjelder like mye på Furuset som andre steder i byen. Vi ønsker fortgang i arbeidet Alna bydelsutvalg fattet et enstemmig vedtak høsten 2022 om at Oslo kommune jobber opp mot Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet om prosjektering, finansiering og bygging av et miljølokk over E6 på Furuset. Partiet Rødt fikk flertall i Oslo bystyre i 2023 for at byrådet pålegges å ta opp arbeidet med miljølokket med Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet. Byrådserklæringen fra det nye byrådet utgått fra Høyre og Venstre fastslår at arbeidet med planlegging av Furuset-lokket skal startes opp i inneværende fireårsperiode. Oslo, i desember 2023
    315 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    4 kommentarer:

    Dag Storflor

    Tirsdag 09.01.2024
    Svært viktig sak å få realisert etter over 30 år med utredning.

    Dag Einar Thorsen

    Tirsdag 09.01.2024
    Det er jammen meg langt mellom lyspunktene blant Oslos politikere.

    Ferdin shakari

    Fredag 05.01.2024
    Lokk over motorveien hadde vært en fantastisk ide med tanke på bomiljø og bokvalitet. Bidrar til grønnere miljø også.

    Lars Vegstein

    Onsdag 03.01.2024
    U