1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Stopp ny hovedsykkelveg Rotvoll – Grilstad!

    Trondheim, Trøndelag
    Stopp ny hovedsykkelveg Rotvoll – Grilstad!
    Opprettet: 27.08.2025 av Terje Fossum
    Sluttdato for signering: 27.02.2026
    Statens Vegvesen har lagt fram planprogram for ny hovedsykkelvei Leangen – Rotvoll – Grilstad, utarbeidet av Rambøll. 4 alternativ er beskrevet. Planen bryter med Trondheim kommunes egne arealplaner, og tar ikke hensyn til vernede kulturlandskap, boligområder og grønne areal. Det anbefalte alternativ 4 er ikke tidligere beskrevet. Hele tanken om en 7 - 10 m bred ekspress sykkelveg tvers gjennom et etablert bomiljø og et kulturlandskap med stor verneverdi oppleves som provoserende og unødvendig. En sykkelveg skal være et positivt bidrag til miljøet En sykkelveg skal bidra til trivsel for myke trafikanter og motivere til økt bruk av sykkel. Dette skal være et positivt bidrag til folkehelse og klimaregnskap. Økt sykling skal bidra til reduserte klima-avtrykk. Alle de 4 alternativene bidrar til det motsatte. Massive anleggsarbeider er i seg selv en av de verste bidragene til negativt klima-avtrykk. Rasering av jordbruksareal, friluftsliv, grønne områder og bomiljø vil øke klima-avtrykket. Spesielt Alt. 3 og 4 er massive inngrep som vil skape en ny skadelig barriere. Når det skal etableres sykkelveg, må det være i samarbeid og forståelse med beboerne i området. Det er en forutsetning at tiltaket fører til bedre trafikksikkerhet. Det er også en forutsetning at man skåner eksisterende bomiljø, jordbruk og grønne arealer. Det må gjenbrukes areal langs eksisterende vegtraseer. Ingen av de 4 alternativene tilfredsstiller slike krav. Programforslaget anbefaler Alt. 4, det åpenbart dårligste alternativ med flest negative konsekvenser for flest beboere, kulturlandskap, natur og jordbruk. Dette er et eksempel på det motsatte av hva som kreves i dagens klimakrise, og at man ikke gjør som man sier. Det anbefalte alternativet gir også dårligere trafikksikkerhet. Sykkelvegen skjærer gjennom et område i konflikt med øvrige trafikanter. Spesielt mye barn på veg til skoler og barnehager. Vi trenger ikke en ny hovedsykkelveg. Vi har allerede gode sykkelveger i bydelen: Ranheimsvegen og Rv 706 Innherredsvegen. Ranheimsvegen er allerede delvis stengt for biler, definert og merket som sykkelveg – «Ranheimsruta». Den vil både være mer skånsomt mot etablerte bomiljø, kulturlandskap og grønne områder. Det vil også være enklere og billigere å gjennomføre. Det er ikke mulig å bygge seg til et grønnere samfunn og lavere klima-avtrykk. Det må utøves nøkternhet i videre tilrettelegging for sykling. Man må prioritere gjenbruk med enkle tilrettelegginger som kan gjennomføres raskt og rimelig. • Forslag om ny hovedsykkelveg må avvises • Eksisterende sykkelveg Ranheimsvegen prioriteres og forbedres.

    Ingen kommentarer.

    Legg til kommentar

    Kommentarer som ikke signeres med fullt navn, eller på annen måte bryter med vilkår for bruk, vil bli slettet.

    Skriv under denne saken

    Fyll inn navn, adresse og postnummer for å signere saken. Informasjonen må oppgis slik at signaturen din kan verifiseres.