1 Čilge iežat ášši
2 Čoakke vuolláičállagiid
3 Ovddit ášši árvvoštallamii

    Konsekvensutredning av endring av skolestruktur

    Os, Innlandet
    Konsekvensutredning av endring av skolestruktur
    Álggahuvvon: 08.09.2014 bokte Lill Anita J. Larsen
    Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 08.10.2014
    Vi krever at Os kommunestyre utreder de økonomiske og faglige konsekvensene ved å eventuelt legge ned Dalsbygda skole. Hvilke konsekvenser vil dette få for det totale fagtilbudet for alle barna i Os kommune. Hvilke konsekvenser vil dette medføre med tanke på reisetid og skyssutgifter for kommunen. Vil dette kunne frigjøre midler som vil kunne gi et kvalitativt bedre fagtilbud for alle elever i Os kommune. Vil dette bedre kunne utnytte de totale tilgjengelige lærerressursene til beste for alle elevene i Os kommune. Med tanke på befolkningsprognosene for Os kommune har kommunestyret noe annet reelt valg enn å utrede dette, dette er noe som tross alt er en del av helhetsbildet og kommunestyrets mandat er å forvalte fellesskapets midler på en best mulig måte til beste for alle befolkningsgrupper i kommunen uavhengig av alder og bosted. Vi krever ikke at Dalsbygda skole skal legges ned, vi krever bare at kommunen og kommunestyret konsekvensutreder alle sider av denne saken slik at uansett hva kommunestyret til slutt bestemmer for så er alle aspekter ved det endelige valget godt forankret i en grundig og reell konsekvensutredning .
    83 bokte 38 Vuolláičállagat
    Geahča vuolláičállagiid Dát ášši lea giddejuvvon iige dan sáhte šat vuolláičállit
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    Okta kommentára:

    Turid Bakken

    Sotnabeaivi 14.09.2014
    Hvis det skal fortsette å være to skolekretser i Os kommune bør politikerne se på fordelingen av lærerressursene på de to skolene. I de skoletimene hvor 1. og 2. klasse på Os er slått sammen er de 28 elever fordelt på en pedagog og en assistent. I Dalsbygda teller 1. og 2. klasse 10 elever, og har en tilgjengelig ressurs på to pedagoger. Det er opplagt at dette ikke gir et likt skoletilbud for alle barn i samme kommune. Hva med å legge småtrinnet til den ene skola og mellomtrinnet til den andre? Jeg mener det burde vært bedre at elever fra samme klassetrinn får være sammen, enn at vi skal ha to fådelte skoler i kommunen vår.