1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Innbyggerforslag for ny fastlandsforbindelse over Vestfjorden, fra Hella til Stokke

    Færder, Vestfold
    Innbyggerforslag for ny fastlandsforbindelse over Vestfjorden, fra Hella til Stokke
    Opprettet: 27.09.2015 av Nina Grethe Coucheron Lønningdal
    Sluttdato for signering: 01.11.2015
    (Underskriftskampanje til støtte for innbyggernes ønske om ny fastlandsforbindelse over Vestfjorden – Fra Hella på Nøtterøy til Stokke) Vi, innbyggere av Tjøme kommune, fremmer med dette forslag om at ny fastlandsforbindelse legges med vegtrasè, fortrinnsvis bro, over Vestfjorden, fra Hella til Stokke. Innbyggere av Tjøme kommune fremmer krav om at Kommunestyret i Tjøme og Fylkestinget i Vestfold behandler dette forslaget i h.h.t. Kommunelovens § 39 A, med følgende begrunnelse: Etter utallige år med usikkerhet, trafikkproblemer og lange politiske løp som har kostet millioner, står vi fremdeles uten et konkret forslag til fastlandsforbindelse, annet enn at den ”skal være i nord”. Vi, innbyggere av Tjøme kommune, mener Vestfjordforbindelsen er den traseèn som vil gavne innbyggerne og vårt samfunn best. Vi ønsker med denne underskriftskampanjen å vise våre politikere hvor innbyggernes vilje, ønske og behov ligger, når det gjelder ny fastlandsforbindelse. Vi gjør dette for å veilede og informere våre folkevalgte om folkets ønske og til å følge anbefalte demokratiske prosesser i viktige saker. Innbyggernes livskvalitet og helse som følge av dagens situasjon: Rent historisk har øyfolket tradisjon for å være et fritt folk, med stort fokus på verden utenfor, hva gjelder eget fylke, andre fylker og utland. Det ligger i vårt blod og i vår natur. Etter bilens inntreden og etter at Tønsberg tilegnet seg nordre del av Nøtterøy, har øyfolket blitt bundet til å «måtte» ferdes gjennom Tønsberg, med kun èn usikker broforbindelse og trafikkork. En stor del av øyfolket er avskåret fra å velge fritt på arbeidsmarkedet i fylket, fordi fremkommeligheten blir for vanskelig. Øyfolkets arbeidsmarked avgrenses til Øyene og Tønsberg. Dette hindrer flyten i arbeidsmarkedet og hindrer verdiskapning, noe som ikke er ønskelig fra et samfunnsperspektiv. Øyfolkets livskvalitet og helse påvirkes, idet stressnivået øker hver gang vi «må» presses gjennom Tønsberg, noe som medfører at mange unngår arbeid og aktiviteter som foregår utenfor Øyene. Det er en sårbarhet i dagens situasjon som gir en opplevelse av ufrihet og bundethet. I tillegg kommer de viktige spørsmålene om sikkerhet og beredskap. Innbyggernes hovedargumenter for å anbefale at Vestfjordforbindelsen gis høyeste prioritet, er følgende: * Politikerne må, uten tvil, ha merket at de før, under og etter valgkampen er på kollisjonskurs med befolkningen i spørsmålet om ny fastlandsforbindelse. * Politikerne plikter, i sentrale spørsmål som dette, å lytte til sine velgere. * Befolkningen bør ha et avgjørende ord i valg av ny fastlandsforbindelse. Det er tross alt innbyggerne som «kjenner hvor skoen trykker» og det er innbyggerne som skal betale for dette. * Vestfjordforbindelsen er langt det rimeligste alternativet, sammenlignet med de foreslåtte alternativene i nord. * Vestfjordforbindelsen vil bidra til å samle regionen. Den vil redusere gjennomgangstrafikken på Semslinna, gjennom Tønsberg og over Kanalbrua. Den vil således bidra til å gjøre Tønsberg til en triveligere by. En redusering av gjennomgangstrafikken i Tønsberg vil gjøre det mer lystbetont å benytte Tønsberg for handel og hygge. * Vestfjordforbindelsen vil lette trafikkpresset på Teie og nordre Nøtterøy. * Vestfjordforbindelsen vil gi ekspressforbindelse for arbeidstakere og arbeidsgivere til sydfylket og øke radiusen i arbeidsmarkedet. Den vil også være en mer effektiv vegtrasè for de som skal nordover mot Oslo. Det er også et faktum at svært mange innbyggere daglig har behov for å reise med fly fra og til Torp og med ferge fra og til Sandefjord og Larvik. Denne trafikken kan med fordel ledes bort fra Tønsberg og istedet ledes over Vestfjorden. * Vestfjordforbindelsen vil skaffe tilreisende direkte adgang til øyene. Det vil bli enklere for folk utenfor øyene å besøke vår nye nasjonalpark. Tilreisende vil også få en alternativ adgang til Teie og Tønsberg, for handel og hygge. * Med unntak av Borgheim-Hella, kan veiene på Nøtterøy beholdes som de er. * Det er ingen grunn til å tro at Stokke går imot en vegforbindelse de selv får være med å planlegge, og som vil lette trafikken i viktige deler av kommunen. Vestfjordforbindelsen vil bety mye for forbindelsen mellom viktige områder i Stokke og E18.
    201 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    2 kommentarer:

    John Ottar Larsen

    Søndag 27.09.2015
    Håper det blir bro så fort som mulig.

    Nina Lønningdal

    Søndag 27.09.2015
    97 er 2% av Tjømes innbyggere - men jo flere underskrifter - jo bedre! :-)