1 Grei ut om saka di
2 Samle underskrifter
3 Få saka vurdert

    Innbyggerforslag for ny fastlandsforbindelse over Vestfjorden, fra Hella til Stokke

    Færder, Vestfold
    Innbyggerforslag for ny fastlandsforbindelse over Vestfjorden, fra Hella til Stokke
    Oppretta: 27.09.2015 av Ann Helen Biseth
    Sluttdato for signering: 01.11.2015
    (Underskriftskampanje til støtte for innbyggernes ønske om ny fastlandsforbindelse over Vestfjorden – Fra Hella på Nøtterøy til Stokke) Vi, innbyggere av Nøtterøy kommune, fremmer med dette forslag om at ny fastlandsforbindelse legges med vegtrasè, fortrinnsvis bro, over Vestfjorden, fra Hella til Stokke. Innbyggere av Nøtterøy kommune fremmer krav om at Kommunestyret i Nøtterøy og Fylkestinget i Vestfold behandler dette forslaget i h.h.t. Kommunelovens § 39 A, med følgende begrunnelse: Etter utallige år med usikkerhet, trafikkproblemer og lange politiske løp som har kostet millioner, står vi fremdeles uten et konkret forslag til fastlandsforbindelse, annet enn at den ”skal være i nord”. Vi, innbyggere av Nøtterøy kommune, mener Vestfjordforbindelsen er den traseèn som vil gavne innbyggerne og vårt samfunn best. Vi ønsker med denne underskriftskampanjen å vise våre politikere hvor innbyggernes vilje, ønske og behov ligger, når det gjelder ny fastlandsforbindelse. Vi gjør dette for å veilede og informere våre folkevalgte om folkets ønske og til å følge anbefalte demokratiske prosesser i viktige saker. Innbyggernes livskvalitet og helse som følge av dagens situasjon: Rent historisk har øyfolket tradisjon for å være et fritt folk, med stort fokus på verden utenfor, hva gjelder eget fylke, andre fylker og utland. Det ligger i vårt blod og i vår natur. Etter bilens inntreden og etter at Tønsberg tilegnet seg nordre del av Nøtterøy, har øyfolket blitt bundet til å «måtte» ferdes gjennom Tønsberg, med kun èn usikker broforbindelse og trafikkork. En stor del av øyfolket er avskåret fra å velge fritt på arbeidsmarkedet i fylket, fordi fremkommeligheten blir for vanskelig. Øyfolkets arbeidsmarked avgrenses til Øyene og Tønsberg. Dette hindrer flyten i arbeidsmarkedet og hindrer verdiskapning, noe som ikke er ønskelig fra et samfunnsperspektiv. Øyfolkets livskvalitet og helse påvirkes, idet stressnivået øker hver gang vi «må» presses gjennom Tønsberg, noe som medfører at mange unngår arbeid og aktiviteter som foregår utenfor Øyene. Det er en sårbarhet i dagens situasjon som gir en opplevelse av ufrihet og bundethet. Innbyggernes hovedargumenter for å anbefale at Vestfjordforbindelsen gis høyeste prioritet, er følgende: Politikerne må, uten tvil, ha merket at de før, under og etter valgkampen er på kollisjonskurs med befolkningen i spørsmålet om ny fastlandsforbindelse. Politikerne plikter, i sentrale spørsmål som dette, å lytte til sine velgere. Befolkningen bør ha et avgjørende ord i valg av ny fastlandsforbindelse. Det er tross alt innbyggerne som «kjenner hvor skoen trykker» og det er innbyggerne som skal betale for dette. Vestfjordforbindelsen er langt det rimeligste alternativet, sammenlignet med de foreslåtte alternativene i nord. Vestfjordforbindelsen vil bidra til å samle regionen. Den vil redusere gjennomgangstrafikken på Semslinna, gjennom Tønsberg og over Kanalbrua. Den vil således bidra til å gjøre Tønsberg til en triveligere by. En redusering av gjennomgangstrafikken i Tønsberg vil gjøre det mer lystbetont å benytte Tønsberg for handel og hygge. Vestfjordforbindelsen vil lette trafikkpresset på Teie og nordre Nøtterøy. Vestfjordforbindelsen vil gi ekspressforbindelse for arbeidstakere og arbeidsgivere til sydfylket og øke radiusen i arbeidsmarkedet. Den vil også være en mer effektiv vegtrasè for de som skal nordover mot Oslo. Det er også et faktum at svært mange innbyggere daglig har behov for å reise med fly fra og til Torp og med ferge fra og til Sandefjord og Larvik. Denne trafikken kan med fordel ledes bort fra Tønsberg og istedet ledes over Vestfjorden. Vestfjordforbindelsen vil skaffe tilreisende direkte adgang til øyene. Det vil bli enklere for folk utenfor øyene å besøke vår nye nasjonalpark. Tilreisende vil også få en alternativ adgang til Teie og Tønsberg, for handel og hygge. Med unntak av Borgheim-Hella, kan veiene på Nøtterøy beholdes som de er. Det er ingen grunn til å tro at Stokke går imot en vegforbindelse de selv får være med å planlegge og som vil lette trafikken i viktige deler av kommunen. Vestfjordforbindelsen vil bety mye for forbindelsen mellom viktige områder i Stokke og E-18.
    369 av 300 underskrifter
    Sjå underskrifter Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
    Denne saka er avslutta. Kommentarfeltet er derfor stengd for nye kommentarar.

    18 kommentarar:

    Einar Anbjørn Hansen

    Tysdag 01.03.2016
    Vestfjordforbindelsen hadde gjort alt mye bedre!

    Bjørn Heimdal

    Sundag 11.10.2015
    I 1964 forelå "Vestfoldanalysen", en grundig analyse av Vestfolds fremtidige transportbehov. Statens vegvesen viste denne forbindelsen som et ledd og forslag til en fremtids-rettet løsning av Tønsberg og Vestfolds vei og trafikksystem. Jeg kjenner ikke til at det er foretatt noen tilsvarende analyse senere. Denne forbindelsen må sees som et interkommunalt samarbeidsprosjekt og må planlegges i nært samarbeide med Stokke kommune og berørte i Stokke.

    Ann Helen Biseth

    Torsdag 01.10.2015
    Det fungerer slik at når vi har nådd minstekravet for signaturer, så får den som har lagt ut saken (i dette tilfelle meg) en epost fra "support". Da får vi en link med et døgns tillatelse til å forkaste de som ikke tilhører innbyggergruppen og de som er oppført flere ganger. Dette har jeg nå gjort og holder på å kvalitetssikre :D

    TomE. Amundsen

    Onsdag 30.09.2015
    Har ikke noe å si , vi må unne Kjersti H noe jobb også , bare v har nok ;)

    Arne F.Hanssen

    Onsdag 30.09.2015
    Det er minst 4 stykker som er dobbeltoppført.

    Terje B. Olsen

    Måndag 28.09.2015
    Fakta og tall er hentet fra KVU for transportsystemet i Tønsbergregionen samt SVV sine hjemmesider.

    Terje B. Olsen

    Måndag 28.09.2015
    I KVU er Statens vegvesen klar på at Vestfjordforbindelsen er det eneste alternativet som er utredet som er regionforstørrende. Vestfold taper arbeidsplasser og arbeidstagere til hovedstadregionen og trenger derfor å preparere regionen for å demme opp for dette. En Vestfjordforbindelse vil derfor tjene hele regionen og er den eneste som er samfunnsøkonomisk lønnsom. Trafikk sikkerhetsmessig ligger Tønsberg høyt på statestikken. Faktisk dobbelt så mange hardt skadde og drepte pr. 1000 innbyggere (14 personer) som f.eks. Drammen med (7 personer). Semslinna trenger avlastning med sine 22000 ÅDT biler som er like mye som E18 ved Hanekleivtunnellen (ref. SVV sine tellinger). Borgheim er hardt belastet med gjennomgangs trafikk. 12500 ÅDT biler der skolebusser og levering til videregående skole og ungdomskole foregår daglig. I tillegg kryssende trafikk fra/til Vestskogen og Munkerekka samt handelssenter og kommuneadm. Øyene trenger ny beredskapsteknisk robust fastlandsforbindelse som ikke blokkeres av trivielle hendelser som flomvann, trafikkuhell eller busser med motorstopp. Et senarie der kanalbroen blir satt ut av drift og stengt etter f.eks. en på kjørsel av større skip vil raskt bli kritisk for øybefolkningen. Det vil ta kun få dager før mangel på matvarer er prekær. Stokke har traffikale utfordinger i sentrum med jernbanebom samt Brunstad. En alternativ forbindelse til E18 som legges gunstig gjennom landskapet i Stokke, kombinert med miljøtunneller vil være en velkommen også der. En Vestfjord forbindelse vil løse opp og frigjøre kapasitet på eksisterende vegnett alle steder der trafikk fra øyene er innvolvert samt fjerne behovet utbygging av Semlinna.

    Hans Martin Bærefjell

    Måndag 28.09.2015
    Hvorfor ikke se på et alternativ som knytter seg mot Torp-området? Jeg tror dette området vil utvikles til å bli et knutepunkt i regionen.

    Bjørn Eckell

    Måndag 28.09.2015
    Syntes det hadde vert bra for Stokke (Sandefjord) om det kom forbindelse mellom øyene og Stokke, men det forutsetter jo at det blir gjort noe med infrastrukturen i Stokke også da. Blir en eventuell bro like pop, som jeg tror vil veinettet i stokke bryte sammen i dagens utforming

    Arne F.Hanssen

    Måndag 28.09.2015
    Leste nylig en rapport fra NASA,hvor de hevdet at den globale vannstand hadde øket med 9 cm. fra 1993, og at den akselererte. Ved år 2100 ville den være ytterligere 3 fot, altså ca. 1 meter høyere enn idag. Dette var ikke lenger reversibelt.Hvordan tror dere det vil se ut i Kjellekrysset ved stormflo da - eller øst forbindelsen som noen også ønsker ?

    Robin Kleven

    Måndag 28.09.2015
    Tiden er inne. Dette må bare gjøres. Dette er løsningen vi egentlig ønsker. Med denne løsningen vil vi fort se hvor meningsløs bompakken i Tønsberg egentlig er, da dette vil løse trafikkproblemet som bompakken egentlig burde løst. Det å slippe å sluse seg igjennom Tønsberg hver eneste dag på vei til jobb, må jo være tidenes miljøtiltak og næringsløft i denne regionen.

    Solvei Arheim

    Måndag 28.09.2015
    Hvor tenker ikke myndighetene miljø? er jo ikke miljømessig å stå i kø gjennom Tønsberg by .Og hvorfor skal ikke vi på øyene få bestemme hvor vi skal få ny fastlandsforbindelse. Tbg er jo hysterisk redde for at vi skal handle andre steder enn i byen . Tragisk

    Lite Saklig

    Måndag 28.09.2015
    Bodde selv på Nøtterøy i 12 år, og har siden flyttet nettopp til Stokke. Samtlige jeg kjenner på Nøtterøy ønsker denne bruforbindelsen. Jeg har snakket med flere beboere i Stokke som har som eneste argument at de ikke vil ha "tungtrafikk" gjennom sentrum. Det er ingen som har sagt at veien _må_ legges gjennom sentrum. Dette ville vært positivt for næringen i hele Stokke kommune (snart Sandefjord, heldigvis, ettersom de høyst sannsynlig vil ha denne forbindelsen). Det å nekte noen noe bare på grunn av ignoranse er rett og slett galt. Jeg har ennå ikke hørt et saklig argument for at denne forbindelsen ikke skal oppføres.

    Svein Roar Lie

    Sundag 27.09.2015
    Som det er sagt her, så er veien nordover mot Barkåker stengt frem til desember, fordi de skal bygge sykkelsti. Som er fornuftig. Så de må alle kjøre forbi Jarlsberg mot Ås og nordover på E18. Og her er det bomstasjon på E18, begge veier. Så kan være med å bidra litt ekstra.

    Jarle Skytøen

    Sundag 27.09.2015
    Et godt eksempel på fornuften ved å velge en Vestfjordforbindelse ser vi i disse dager hvor veien mellom Tønsberg og Barkåker er stengt, noe den skal være til desember. Hadde vi hatt en Vestfjordforbindelse nå hadde man unngått den meningsløse køen man nå opplever her. En nord- syd forbindelse ville jo fortsatt gitt samme kø, og hvorfor skal vi på øyene rutes inn i kø når vi vil raskeste vei forbi Tønsberg. Når vi skal vi dit er jo veien der allerede

    Knut Evant

    Sundag 27.09.2015
    Kort vei til 25.000 mennesker på øyene kan være positivt for næring i Stokke, Nils. Og arrogant er vel heller han som står i veien for de flestes beste...

    TomE. Amundsen

    Sundag 27.09.2015
    Hørt om demokrati Nils ?

    Nils Berg

    Sundag 27.09.2015
    En ting å si om dette her ,rett å slett arrogant, hva med de som får den andre enden av brua.